OHJA1000 Ohjaustyön filosofiset taustaoletukset (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Arvot
Elämänkatsomus
Ihmiskäsitys
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää omien taustauskomustensa ja arvojensa merkityksen
ohjaustyönsä kannalta
- osaa tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ohjaajana ja sen
arvo- ja uskomusperustaa
- tiedostaa, miten hänen uskomuksensa vaikuttavat hänen ohjausorientaatioonsa.
- ymmärtää omien taustauskomustensa ja arvojensa merkityksen
ohjaustyönsä kannalta
- osaa tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ohjaajana ja sen
arvo- ja uskomusperustaa
- tiedostaa, miten hänen uskomuksensa vaikuttavat hänen ohjausorientaatioonsa.
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu kirjallisuus:
Kirjallisuus
- Deurzen, E. van. 2002. Existential counselling & psychotherapy in practice. London: Sage.
- Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
- Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)
- Atjonen, P. 2004. Pedagoginen etiikka koulukasvatuksen karttana ja kompassina. Turku: Suomen Kasvatustieteellinen seura.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi