OEAP1010 Esi- ja alkuopetuksen kehityspsykologiset lähtökohdat (8 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Lapsen oppiminen siihen vaikuttavine tekijöineen
Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimisvalmiudet ja työskentelytaidot sekä niiden arviointi
Oppimisen haasteet, kolmiportainen tuki
Suoritustavat
Luennot ja/tai pienryhmäopiskelu, oppimistehtävät
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen keskeiset piirteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- tunnistaa ja huomioida motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen varhaisvuosien oppimisessa
- arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisvalmiuksia ja työskentelytaitoja
- tunnistaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen eri alueilla ilmeneviä ongelmia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä
- tunnistaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen keskeiset piirteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- tunnistaa ja huomioida motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen varhaisvuosien oppimisessa
- arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisvalmiuksia ja työskentelytaitoja
- tunnistaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen eri alueilla ilmeneviä ongelmia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin tai opetusohjelmassa mainittu muu opetusmateriaali
Kirjallisuus
- Crain, W. C. 2005. Theories of development. Concepts and applications. (uudistettu painos.) Hillsdale, NJ: Prentice Hall.; ISBN: 9781315662473
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (8 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi