ODKP1110 Draamakasvatuksen perusteet ja genreajattelu (2 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Draamakasvatuksen oppimispotentiaali
• Daamakasvatuksen genret ja keskeiset käsitteet
• Taiteellinen oppimisprosessi
• Osallisuuden ja yhteisöllisyyden rakentuminen
Suoritustavat
Jaksokohtaiset suoritustavat määritellään tarkemmin opetusohjelmassa koostuen seuraavista:
Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävät/tentti/verkkokurssi, oppimispäiväkirja, itsearviointi, vertaisarviointi.
Arviointiperusteet
Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kunkin jakson yhteydessä.
Osaamistavoitteet
Opintojaksot ODKP1110 ja ODKP1120 suoritettuaan opiskelija
• osaa määritellä draamakasvatuksen osana kasvatusta ja opetusta
• hallitsee draamakasvatuksen keskeiset käsitteet ja ymmärtää genreajattelun periaatteet
• ymmärtää teatterin kielen, improvisaation, roolien ja ryhmäprosessien merkityksen draamatyöskentelyssä
• ymmärtää taiteellisen oppimisprosessin periaatteet
• osaa määritellä draamakasvatuksen osana kasvatusta ja opetusta
• hallitsee draamakasvatuksen keskeiset käsitteet ja ymmärtää genreajattelun periaatteet
• ymmärtää teatterin kielen, improvisaation, roolien ja ryhmäprosessien merkityksen draamatyöskentelyssä
• ymmärtää taiteellisen oppimisprosessin periaatteet
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Kirjallisuus
- Toivanen, T. 2015. Lentoon! Draama ja teatteri perusopetuksessa. Helsinki:Sanoma Pro Oy.; ISBN: 978-952-63-3546-9
- Heikkinen, H. 2002. Draaman maailmat oppimisalueina. Draamakasvatuksen vakava leikillisyys. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-4006-5
- Niemistö, R. 2007. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Palmenia.; ISBN: 978-951-570-755-0
- Nicholson, H. 2014. Applied drama: the gift of theatre. Basingstoke : Palgrave Macmillan.; ISBN: 978-1-137-00395-9
- Prentki, T. & Preston, S. 2009. (eds.) The applied theatre reader. London: Routledge.; ISBN: 078-0-415-42886-6
- Repo-Kaarento, S. 2010. Innostu ryhmästä. Miten ohjata oppivaa yhteisöä. Helsinki: Kansanvalistusseura.; ISBN: 978-951-9140-28-5
- Heikkinen, H. 2005. Draamakasvatus – opetusta, taidetta, tutkimista! Jyväskylä: Minerva.; ISBN: 952-5591-10-7
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (2 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi