ODKA2200 Projekti 2 (4 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
• Esittävän ja soveltavan draaman projektit: suunnittelu, toteutus, arviointi ja reflektio.
Suoritustavat
Jaksokohtaiset suoritustavat määritellään tarkemmin opetusohjelmassa koostuen seuraavista:
Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävät/tentti/verkkokurssi, oppimispäiväkirja, itsearviointi, vertaisarviointi.
Arviointiperusteet
Aktiivinen ja rakentava osallistuminen opetukseen, tehtävien suorittaminen hyväksytysti, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kunkin jakson yhteydessä.
Osaamistavoitteet
Opintojaksot ODKA2190 ja ODKA2200 suoritettuaan opiskelija
• osaa soveltaa draamakasvatuksen genrejä erilaisissa oppimiskonteksteissa
• osaa arvioida, reflektoida ja kehittää käyttöteoriaansa draamaopettajana
• osaa soveltaa draamakasvatuksen genrejä erilaisissa oppimiskonteksteissa
• osaa arvioida, reflektoida ja kehittää käyttöteoriaansa draamaopettajana
Esitietojen kuvaus
Draamakasvatuksen perusopinnot.
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Kirjallisuus
- Stanislavski, K. & Repo, K. 2011. Näyttelijän työ. Helsinki: Tammi.; ISBN: 978-951-31-5845-3
- Walamies. M. 2007. Eettinen kasvu ja dialogisuus draaman näyttämöllä. Valokiilassa päiväkodin draamaprosessi. Turku: Åbo Akademi.; ISBN: 978-951-765-370-1
- Lavaste, S., Rautavuoma. S. & Sirén, K. 2015. Avoin näyttämö - käsikirja teatterin uudistajille. Tampere: Kulttuuri- ja teatteriyhdistys Kaksikko.; ISBN: 978-952-93-5031-5
- Blatner, A. & Wiener, D. J. 2007. Interactive and improvisational drama. Varieties of applied theatre and performance. New York: iUniverse.; ISBN: 0-595-41750-7 978-0-595-41750-6
- Laakso, E. 2004. Draamakokemusten äärellä: prosessidraaman oppimispotentiaali opettajaksi opiskelevien kokemusten valossa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 951-39-1746-0
- Weston, J. 1999. Näyttelijän ohjaaminen. Helsinki: Nemo.; ISBN: 978-952-240-127-4
- Kempe. A. 2013. Drama, disability and education. A critical exploration for students and practitioners. London: Routledge.; ISBN: 978-0-415-67504-8 978-0-415-67503-1
- Hughes, J. & Nicholson, J. 2016. Critical Perspectives on Applied Theatre. Cambridge: University Press.; ISBN: 978-1-107-06504-8
- Ventola, M.-R. & Renlund, M. 2005. Draamaa ja teatteria yhteisöissä. Helsinki: Stadia.; ISBN: 952-5158-33-0
- Bowell. P. & Heap, B. 2017. Putting Process Drama into Action: The Dynamics of Practice. London: Routledge.; ISBN: 978-1138858466
- Korhonen, P. & Airaksinen, R. 2014. Hyvä hankaus 2.0. Helsinki: Draamatyö.; ISBN: 978-952-6670-41-6
- Heikkinen, H. & Viirret T.-L. (toim.) 2003. Draaman teillä – tutkimus TIE-projektista. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.; ISBN: 978-951-39-4463-6
- Asikainen, S. 2003. Prosessidraaman kehittäminen museossa. Joensuu: Joensuun yliopisto.; ISBN: 952-458-374-7
- Laukka. S. 2017. (ed.) The Art of Making Mistakes. Tampere: Draamatyö.; ISBN: 978-952-67995-6-8
- Bogart, A. 2004. Ohjaaja valmistautuu. Helsinki: Like.; ISBN: 952-471-408-6
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (4 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi