MUPS1020 Maisterintutkielmaa tukeva tutkimusmenetelmä (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Opiskelijan maisterintutkielmaa tukevia menetelmällis-teoreettisia opintoja.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, ryhmätyöt, harjoitustehtävät, luentotentti, seminaariesitelmä, kotiessee, kirjatentti. Opiskelijan on mahdollista sopia vastuuopettajan kanssa muussa oppiaineessa järjestettävän kurssin sisällyttämisestä opintojaksoon. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen, hyväksytysti suoritetut kotitehtävät, luentotentti tai seminaariesitelmä, hyväksytysti suoritettu essee tai tentti.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa ja itsenäisen suoritustavan ohjeissa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt valittuun kvantitatiiviseen tai kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään ja sen aiempaan käyttöön alan tutkimuksessa
- osaa soveltaa valittua teoreettis-metodista lähestymistapaa oman tutkielmansa kontekstissa
- osaa kriittisesti arvioida valitun tutkimusmenetelmän luotettavuutta ja valittuun teoreettiseen lähestymistapaan liittyviä tietoteoreettisia sitoumuksia.
- on perehtynyt valittuun kvantitatiiviseen tai kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään ja sen aiempaan käyttöön alan tutkimuksessa
- osaa soveltaa valittua teoreettis-metodista lähestymistapaa oman tutkielmansa kontekstissa
- osaa kriittisesti arvioida valitun tutkimusmenetelmän luotettavuutta ja valittuun teoreettiseen lähestymistapaan liittyviä tietoteoreettisia sitoumuksia.
Lisätietoja
Ajoitus: ensimmäinen tai toinen opintovuosi.
Oppimateriaalit
Sovitaan pääsääntöisesti maisterintutkielman ohjaajan kanssa valikoiden esimerkiksi seuraavista:
- Metsämuuronen (2011). Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä
- Valli (2015). Johdatus tilastolliseen tutkimukseen.
- Ketokivi (2015) Tilastollinen päättely ja tieteellinen argumentointi
- Nummenmaa (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
- Field & Hole (2003). How to design and report experiments
- Vehkalahti (2014). Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät
- Howitt (2010). Introduction to qualitative methods in psychology
- Tuomi & Sarajärvi (2002, 2009). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
- Alasuutari (2011) Laadullinen tutkimus 2.0
- Aaltola & Valli (2015) Ikkunoita tutkimusmenetelmiin.
- Metsämuuronen (2011). Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä
- Valli (2015). Johdatus tilastolliseen tutkimukseen.
- Ketokivi (2015) Tilastollinen päättely ja tieteellinen argumentointi
- Nummenmaa (2009) Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät.
- Field & Hole (2003). How to design and report experiments
- Vehkalahti (2014). Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät
- Howitt (2010). Introduction to qualitative methods in psychology
- Tuomi & Sarajärvi (2002, 2009). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
- Alasuutari (2011) Laadullinen tutkimus 2.0
- Aaltola & Valli (2015) Ikkunoita tutkimusmenetelmiin.
Kirjallisuus
- Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. Elektroninen aineisto.; ISBN: 9780273742296
- Metsämuuronen, J. (2011). Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä; ISBN: 952-5372-18-9
- Nummenmaa, L. (2009). Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät; ISBN: 978-951-31-5152-2
- Valli, R. (2015). Johdatus tilastolliseen tutkimukseen (2. uud. p.) Elektroninen aineisto.; ISBN: 9789524516761
- Field, A. (2003). How to design and report experiments.; ISBN: 0-7619-7382-6 978-0-7619-7382-9 978-0-7619-7383-6 0-7619-7383-4
- Vehkalahti, K. (2014). Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.; ISBN: 978-951-792-649-2
- Ketokivi, M. (2015). Tilastollinen päättely ja tieteellinen argumentointi.; 9789524953540 ISBN: 9789524958516
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi