MTEA047 Erityishuolto ja vaikeavammaisten kuntoutus (2 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Erityishuollon ja vaikeavammaisten kuntoutuksen keskeiset kohderyhmät, käytännöt ja periaatteet Suomessa. Musiikkiterapian käytänteet ja periaatteet suhteessa erityishuollon käytäntöihin ja periaatteisiin.

Suoritustavat

Kontaktiopetus: luennot, oppimistehtävä.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen luennoille (vähintään 80 %), hyväksytysti suoritettu oppimistehtävä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa selittää erityishuollon ja vaikeavammaisten kuntoutuksen keskeiset kansalliset käytänteet ja periaatteet
- osaa luetella, mitä asiakasryhmiä erityishuollon ja vaikeavammaisten kuntoutuksen piiriin kuuluu
- osaa selittää erityishuollon ja vaikeavammaisten kuntoutuksen aloille sijoittuvan musiikkiterapian kansalliset käytänteet ja periaatteet
- osaa käyttää oppimaansa opinnoissaan ja kliinisessä harjoittelussa/työssä.

Esitietojen kuvaus

Musiikkiterapian perusopinnot suoritettu vähintään hyvin tiedoin.

Oppimateriaalit

- Kaski, M.; Manninen, A.; Mölsä, P. & Pihko, H. (toim.) (2001). Kehitysvammaisuus. Porvoo: WS Bookwell Oy
- Jahnukainen, M. (toim.) (2002). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa.

Kirjallisuus

  • Kaski, M.; Manninen, A.; Mölsä, P. & Pihko, H. (toim.) (2001). Kehitysvammaisuus. Porvoo: WS Bookwell Oy.
  • Jahnukainen, M. (toim.) (2002). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta