LPET1002 Tanssin opetusharjoittelu nuorille tai aikuisille (3 op)
Kuvaus
Sisältö
Tanssikurssin suunnittelu ja toteuttaminen itse valitulle, kurssin vastuuhenkilön hyväksymälle ryhmälle.
Opetettavia ryhmiä voi olla 1-3, joille opetetaan yhteensä 20 tuntia.
Opetusharjoitukset voidaan toteuttaa esimerkiksi liikuntaseurassa tai –kerhossa. Opiskelija voi koota myös itse ryhmän ja se voi olla esimerkiksi monikulttuurinen
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen ja oppimateriaalin tuottaminen
Suoritustavat
Henkilökohtaisen oppimissuunnitelman tekeminen
Tanssituntien havainnointi 4 tuntia (voi olla myös osallistuvaa havainnointia)
Opetusharjoitusten pitäminen 20 tuntia
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen omasta oppimisprosessista. Päiväkirjassa hyödynnetään kirjallisuutta.
Opetusmateriaalin työstäminen (esim. kirjallisena tai videomateriaalina)
Arviointiperusteet
Kurssiin kuuluvien tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Osaamistavoitteet
- ymmärtää kehollisuuden merkityksen tanssin opetuksessa
- osaa tukea nuorten tai aikuisten fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä tanssin avulla
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tanssikurssin nuorille tai aikuisille
- osaa soveltaa tanssin sisältöjä ja opetusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti tanssin ja kehollisen ilmaisun opettamisessa
Lisätietoja
Opiskelija on itse vastuussa opetusryhmän hankkimisesta. Opetusharjoitukset tulee toteuttaa yhden lukuvuoden aikana.
Esitietojen kuvaus
Oppimateriaalit
Jaakkola, T. & Sääkslahti, A. 2013. Liikunnanopetuksen opetustyylit. Teoksessa T. Jaakkola, J. Liukkonen & A. Sääkslahti (toim.) Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus, 314–329.
Rouhiainen, L. 2006. Mitä somatiikka on? Huomioita somaattisen liikkeen historiasta ja luonteesta. Teoksessa: P. Houni, J. Laakkonen, H. Reitala & L. Rouhiainen (toim.) Liikkeitä näyttämöllä. Helsinki: The Finnish Theatre Research Society, 10–34. (25 s.)
Siljamäki M., Anttila E., Perttula, J. & Sääkslahti, A. 2012.
Tanssinharrastajien kokema voimaantuminen eri kulttuureista lähtöisin olevissa tanssimuodoissa. Liikunta & Tiede 49 (6), 52–59. (8 s.)
Siljamäki M., Kalaja, M., Perttula, J. & Kokkonen, M. 2016. Lähtökohtana holistinen kehollisuus: koululiikunnan uudet tuulet. Liikunta & Tiede 53 (1), 40–46. (7 s.)