LPES029 Liikunnanopettaja koulun hyvinvoinnin edistäjänä (2–4 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Liikunnan edistämiseen koulussa tähtäävät ohjelmat (esim. Liikkuva koulu, Terve koululainen, HOPE).
Liikunnanopettajan rooli liikunnallisen toimintakulttuurin edistäjänä.
Koulun liikunnallistamisprojektin suunnitteleminen ja osallistuminen toteutukseen.
Suoritustavat
Luennot 10 tuntia
Harjoitukset 16 tuntia
Ryhmätyöskentely ongelmaperustaisen oppimisen periaatteisiin pohjautuen.
Itsenäinen työskentely.
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin sekä projektityön suunnittelu, toteuttaminen ja raportointi
Arviointiperusteet
Projektityö 100 %
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee monipuolisesti erilaisia toimenpiteitä liikunnan lisäämiseksi koulupäivään ja osaa toteuttaa niitä koulussa
- ymmärtää yhteistyöverkostojen ja koti-kouluyhteistyön merkityksen pyrittäessä koululaisten fyysisen aktiivisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen
- tuntee sosiaalisen markkinoinnin sovellusmahdollisuudet koulussa
- osaa laatia koulukohtaisen liikuntakartoituksen toimenpidesuosituksineen
- tuntee monipuolisesti erilaisia toimenpiteitä liikunnan lisäämiseksi koulupäivään ja osaa toteuttaa niitä koulussa
- ymmärtää yhteistyöverkostojen ja koti-kouluyhteistyön merkityksen pyrittäessä koululaisten fyysisen aktiivisuuden ja hyvinvoinnin edistämiseen
- tuntee sosiaalisen markkinoinnin sovellusmahdollisuudet koulussa
- osaa laatia koulukohtaisen liikuntakartoituksen toimenpidesuosituksineen
Lisätietoja
Ajoitus: 4. vuosi syys- ja kevätlukukausi
Oppimateriaalit
Tannehill, D, van der Mars, H. & MacPhail, A. 2014. Building effective physical education programs. Burlington MA: Jones & Bartlett learning. (ss. 1.96 ja 159-405) (341 s.)
Chin, M_K. & Edginton, C.R (toim.) 2014. Physical education and health: Global perspectives and best practice. Urbana, IL: Sagamore Publishing. (579 s.)
Metzler, M. ym. 2013. Health optimizing physical education (HOPE). The Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 84, 25-36.
Tammelin, T., Laine, K. & Turpeinen, S. 2012. Liikkuva koulu –ohjelman pilottivaiheen 2010-2012 loppuraportti. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 261 (99s.) https://liikkuvakoulu.fi/sites/default/files/liikkuvakoulu_loppuraportti_web.pdf
Luennoilla jaettava materiaali.
Chin, M_K. & Edginton, C.R (toim.) 2014. Physical education and health: Global perspectives and best practice. Urbana, IL: Sagamore Publishing. (579 s.)
Metzler, M. ym. 2013. Health optimizing physical education (HOPE). The Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 84, 25-36.
Tammelin, T., Laine, K. & Turpeinen, S. 2012. Liikkuva koulu –ohjelman pilottivaiheen 2010-2012 loppuraportti. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 261 (99s.) https://liikkuvakoulu.fi/sites/default/files/liikkuvakoulu_loppuraportti_web.pdf
Luennoilla jaettava materiaali.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (2–4 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi