LPEA502 Opetussuunnittelu ja arviointi (2 op)
Kuvaus
Sisältö
Opetussuunnitelmat perusopetuksessa, ammatillisessa koulutuksessa, lukiossa ja korkea-asteen oppilaitoksissa.
Liikunnan opetussuunnitelma, vuosisuunnitelma, kurssisuunnitelma ja henkilökohtainen opetussuunnitelma.
Oppilaan arviointi ja itsearviointi.
Oppilaan osallisuus, oppimisen tukijärjestelmät ja opetuksen yksilöllistäminen.
Liikunnan ja terveystiedon opettajan rooli koulun liikunnallistajana ja hyvinvoinnin edistäjänä.
Opettajan vastuut ja velvollisuudet.
Turvallisuus koulussa.
Koulun liikunnan ja terveystiedon opetukseen tutustuminen.
Suoritustavat
Suomeksi
Luennot 14 tuntia
Harjoitukset 10 tuntia
Kouluun tutustuminen 20 tuntia
Itsenäinen työskentely
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kirjallisten tehtävien suorittaminen. Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen.
Arviointiperusteet
Tentti 50%, kirjalliset tehtävät 50%
Osaamistavoitteet
- tietää suomalaisen koulujärjestelmän kokonaisuuden ja osa-alueet
- ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen arvolähtökohdat
- osaa käyttää työnsä pohjana lakeja, asetuksia ja opetussuunnitelman perusteita
- tuntee ajankohtaiset koulutusta ohjaavat asiakirjat
- ymmärtää kouluyhteisön ja liikunnanopetuksen keinot oppilaiden osallisuuden lisäämisessä
- osaa arvioida koulun opetussuunnitelmaa
- ymmärtää roolinsa koulun liikunnan ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osaa laatia koulun liikuntaohjelman sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelman ja HOJKS:n liikuntaan
Lisätietoja
Ajoitus: 3. vuosi kevätlukukausi / sivuaineopiskelijat kevätlukukausi
Tämä opintojakso suoritetaan kurssin LPEA002 Liikunnan pedagogiikka ja didaktiikka 3: Opetussuunnittelu ja arviointi -jakson yhteydessä.
Kirjallisuus
- Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus, ss. 486-549 ja 552-636 (147 s.)
- Peruskoulun, lukion ja ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmien voimassa olevat perusteet
- Laki ja asetus ammatillisesta koulutuksesta
- Perusopetuslaki ja -asetus
- Ajankohtaiset artikkelit ja/tai kirjat opetuksen yksilöllistämisestä ja koulun turvallisuusohjeista