LPEA009 Hyvinvointia tukeva liikunta elämänkulussa 1: Kasvu, kehitys ja vanhene (1–2 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Ihmisen kehitys elämänkulun eri vaiheissa, muutos ja jatkuvuus, tieteidenvälinen näkökulma ihmisen fyysisen aktiivisuuden esteisiin, edellytyksiin ja mahdollisuuksiin elämän eri vaiheissa.
Kehityspsykologisen lähestymistavan peruskäsitteet.
Bio-psykososiaalinen viitekehys – systeeminen lähestymistapa ihmiseen kasvuun ja kehitykseen.
Fyysinen kasvu ja kehitys lapsuudessa.
Kognitiivinen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa.
Sosio-emotionaalinen kehitys ja se, miten nämä näkyvät lapsen liikkumisessa.
Pätevyydenkokemukset ja motivaatio kouluiässä ja nuoruudessa.
Liikunnan edellytykset, esteet ja asenteet eri ikäkausina, siirtymävaiheissa ja elämän tapahtumien jälkeen (perheen perustaminen, eläköityminen, ero, sairastuminen, muutto).
Liikuntaneuvonta ja liikunnanopettaminen aikuiselle ja ikääntyvälle.

Suoritustavat

a) Luentoja 12 tuntia ja luentoihin liittyvät tehtävät. Itsenäinen työskentely. Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätöihin ja luentotentti. Luentotehtävien tekeminen.

TAI

b) Itsenäinen työskentely. Kirjallisuuden tenttiminen

Arviointiperusteet

a) 0–5 (luentotentti 100 %, luentotehtävät hyväksytty/hylätty)

b) 0–5 (100 % kirjatentti)

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hallitsee kehitys- ja kasvatuspsykologian keskeisiä käsitteitä, teorioita ja tutkimustuloksia elämänkulkuajattelun näkökulmasta
- tiedostaa ihmisen kasvuun ja kehitykseen liittyviä tarpeita ja mahdollisuuksia
- osaa kuvata ihmisen kokonaisvaltaisen kehityksen pääpiirteet ja miten kehitystä voidaan tukea liikunnan avulla

Lisätietoja

Ajoitus: 2. vuosi syyslukukausi

LPE: Kurssin laajuudesta 1 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin opettajan pedagogisiin opintoihin (LPEA505 Kasvu, kehitys ja vanheneminen).

Oppimateriaalit

Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY. (ss. 22–307). ISBN 978-952-451-617-4

Kirjallisuus

  • Weiss, M. R. 2004. Developmental sport and exercise psychology. A lifespan perspective. Morgantown, WV: Fitness Information technology, (ss. 1–71, 101–196, 289–355) (232 s.).; ISBN: 1-885693-36-2
  • Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY. (451 s.).<br /><br />TAI; ISBN: 978-952-451-617-4

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (1–2 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi

Opetus