KLAS1509 Identity and Agency in Professional Work (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Työssä oppiminen, ammatillinen identiteetti ja toimijuus, johtajuus, työhyvinvointi.
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä ammatillista identiteettiä ja toimijuutta koskevia teoreettisia näkökulmia
- soveltaa ammatillisen identiteetin ja toimijuuden teorioita yksilöiden ja yhteisöjen oppimisessa työelämän kentillä
- analysoida johtajuuden merkitystä ammatilliselle identiteetille, toimijuudelle, oppimiselle ja työhyvinvoinnille
- eritellä ja arvioida omaa ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan
- eritellä ammatillista identiteettiä ja toimijuutta koskevia teoreettisia näkökulmia
- soveltaa ammatillisen identiteetin ja toimijuuden teorioita yksilöiden ja yhteisöjen oppimisessa työelämän kentillä
- analysoida johtajuuden merkitystä ammatilliselle identiteetille, toimijuudelle, oppimiselle ja työhyvinvoinnille
- eritellä ja arvioida omaa ammatillista identiteettiään ja toimijuuttaan
Lisätietoja
Lisäksi opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Oppimateriaalit
Vähäsantanen K. (2013). Vocational teachers' professional agency in the stream of change. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 460.
Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2013). What is agency? Conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, 10, 45-65.
Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2014). Identity and agency in professional learning. In S. Billett, C. Harteis & H. Gruber (eds.) International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer, 645–672.
Hökkä, P. Rautiainen, M., Silander, T. & Eteläpelto, A. (2017). Collective Agency-Promoting Leadership in Finnish Teacher Education. In J. Murray, A. Swennen & C. Kosnik (eds.), International Research, Policy and Practice in Teacher Education: Insider Perspectives. Dordrecht: Springer.
Kira, M. & Balkin, D.B. (2014). Interactions between work and identities: thriving, withering, or redefining the self? Human Resource Management Review 24 (2), 131–143.
Tynjälä, P. 2013. Toward a 3-P model of workplace learning: a literature review. Vocations and Learning 6 (1), 11–36.
Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Paloniemi, S., Herranen, S. & Eteläpelto, A. 2016. Professional learning and agency in an identity coaching programme. Professional Development in Education, http://www.tandfonline.com/eprint/FYuMGIBSbIIGezx5mxZP/full
sekä ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2013). What is agency? Conceptualizing professional agency at work. Educational Research Review, 10, 45-65.
Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P. & Paloniemi, S. (2014). Identity and agency in professional learning. In S. Billett, C. Harteis & H. Gruber (eds.) International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning. Dordrecht: Springer, 645–672.
Hökkä, P. Rautiainen, M., Silander, T. & Eteläpelto, A. (2017). Collective Agency-Promoting Leadership in Finnish Teacher Education. In J. Murray, A. Swennen & C. Kosnik (eds.), International Research, Policy and Practice in Teacher Education: Insider Perspectives. Dordrecht: Springer.
Kira, M. & Balkin, D.B. (2014). Interactions between work and identities: thriving, withering, or redefining the self? Human Resource Management Review 24 (2), 131–143.
Tynjälä, P. 2013. Toward a 3-P model of workplace learning: a literature review. Vocations and Learning 6 (1), 11–36.
Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Paloniemi, S., Herranen, S. & Eteläpelto, A. 2016. Professional learning and agency in an identity coaching programme. Professional Development in Education, http://www.tandfonline.com/eprint/FYuMGIBSbIIGezx5mxZP/full
sekä ja opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
englanti, suomi