KIKV1002 Proosa (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Proosan keskeisten piirteiden harjoittelu. Proosatekstien kirjoittaminen, lukeminen, analysoiminen ja tulkitseminen.

Suoritustavat

Kontaktiopetus tai kirjalliset tehtävät.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen sekä dokumentoidut ja kirjalliset työt.
Dokumentoidut ja kirjalliset työt.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa proosan keskeiset laji- ja ominaispiirteet
• määritellä proosan nykyteorian valossa osana kirjoittamisen lajeja, traditiota ja omaa kirjoittamistaan
• kirjoittaa proosatekstin ja arvottaa sitä suhteessa lajin vaatimuksiin
• tunnistaa ja etsiä teksteilleen julkaisukanavia.

Kirjallisuus

  • Löytty, O. 2012. Kertomuksen ihme. Teoksessa K. Kurikka, O. Löytty, K. Melkas & V. Parente-Čapková (toim.) Kertomuksen luonto. Nykykulttuurin tutkimuksen julkaisuja 17. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 87–92; ISBN: 978-951-394-672-2
  • Neimala, K. & Papinniemi, J. 2010. Aloittamisen taito. Helsinki: Avain.; ISBN: 978-951-692-757-5
  • Mäkikalli, A & Steinby, L. 2013. Johdatus kirjallisuusanalyysiin. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.; ISBN: 978-952-222-381-4
  • Rauma, I. 2014. Kohtaa minut! Todellisten henkilöiden luominen proosan kertojaratkaisuilla ja runon puhujilla. Teoksessa Karjula Emilia (toim.) Kirjoittamisen taide & taito. Jyväskylä: Atena, 73–96.; ISBN: 978-952-300-063-6
  • Rauma, I. 2014. Romaanin rakenteesta. Teoksessa Karjula Emilia (toim.) Kirjoittamisen taide & taito. Jyväskylä: Atena, 49–72.; ISBN: 978-952-300-063-6
  • Queneau, R. 1991. Tyyliharjoituksia. Helsinki: Otava.; ISBN: 951-111-454-9
  • Rimmon-Kenan, S. 1991. Kertomuksen poetiikka. Tampere: SKS.; ISBN: 951-717-634-1
  • Neimala, K. & Papinniemi, J. 2008. Lukukirja: Kirja kirjoista. Helsinki: Otava.; ISBN: 978-951-121-889-0
  • Martinheimo, A. 2000. Parempi lause: uusia vir(i)kkeitä luovaan kirjoittamiseen. Helsinki: WSOY.; ISBN: 951-024-437-6

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta