KIKP212 Faktan ja fiktion vuoropuhelu kirjoittamisessa (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Faktan ja fiktion kohtaaminen kirjoittamisessa. Toden ja kuvitteellisen vuoropuhelu kirjoitusprosessissa.
Suoritustavat
Kontaktiopetus tai kirjalliset tehtävät.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen sekä dokumentoidut ja kirjalliset työt.
Dokumentoidut ja kirjalliset työt.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• havainnoida faktan ja fiktion raja-alueita
• selittää faktan ja fiktion yhtäläisyyksiä ja eroja sekä läsnäoloa samassa tekstissä
• hankkia tietoa kirjoittamisen pohjaksi
• ymmärtää faktan kerronnallisen luonteen
• tuottaa samasta aihiosta faktaa ja fiktiota.
• havainnoida faktan ja fiktion raja-alueita
• selittää faktan ja fiktion yhtäläisyyksiä ja eroja sekä läsnäoloa samassa tekstissä
• hankkia tietoa kirjoittamisen pohjaksi
• ymmärtää faktan kerronnallisen luonteen
• tuottaa samasta aihiosta faktaa ja fiktiota.
Esitietojen kuvaus
KIKP210 Kirjoittajan yhteisöt tai KIKP2010 Kirjoittamisen taiteelliset ja tieteelliset lähtökohdat
Oppimateriaalit
Lisäksi opettajan antama muu materiaali.
Kirjallisuus
- Kuutti, H. (toim.) 2015. Todenmukainen journalismi. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 27–42. (saatavilla myös e-kirjana Jyväskylän yliopiston kirjastosta); ISBN: 978-951-396-101-5
- Lassila-Merisalo, M. 2014. Tarina edellä – kerronnallinen juttu digitaalisessa ympäristössä. Teoksessa Virtapohja, K. (toim.) Journalismi ajassa. Professori Raimo Salokankaan juhlakirja. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, viestintätieteiden laitos, 152–169.; ISBN: 978-951-395-986-9
- Turunen, M. (toim.) 2012. Miten kirjani ovat syntyneet 5. Kirjailijoiden studia litteraria 2011–2012. Helsinki: WSOY.; ISBN: 978-951-039-320-8
- Havaste, P. 2017. Historiallinen romaani tiedon lähteenä. Teoksessa Hiidenmaa, P. (toim.) T niin kuin tietokirjallisuus. Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto, 87–100.; ISBN: 978-951-906-287-7
- Ojanen, E. 2008. Tietokirjoittajan asenne. Teoksessa R. Jussila, E. Ojanen & T. Tuominen (toim.) Tieto kirjaksi. Helsinki: Kansanvalistusseura, 263–278.; ISBN: 978-951-914-033-9
- Lahtinen, M. 2009. Historiallisen romaanin ajankuvan rakentaminen. Teoksessa J. Joensuu ym. (toim.) Luova laji : näkökulmia kirjoittamisen tutkimiseen. Jyväskylä: Atena, 90–105.; ISBN: 978-951-796-516-3
- Mikkonen, K. 2006. Fiktion erityisyys ja ainutlaatuisuus Dorrit Cohnin mukaan. Teoksessa D. Cohn. Fiktion mieli. Helsinki: Gaudeamus, 249–264.; ISBN: 978-951-662-927-1
- Lehtonen, M. 1998. Faktan ja fiktion historia. Teoksessa U. Kivikuru & R. Kunelius (toim.) Viestinnän jäljillä : näkökulmia uuden ajan ilmiöön. Helsinki: WSOY, 41–56.; ISBN: 951-022-015-9
- Virtanen, R. 2008. Tietotekstin kirpeänmakeat mausteet. Teoksessa R. Jussila, E. Ojanen & T. Tuominen (toim.) Tieto kirjaksi. Helsinki: Kansanvalistusseura, 181–194.; ISBN: 978-951-914-033-9
- Haavikko, R. (toim.) 2000. Miten kirjani ovat syntyneet 4. Virikkeet, ainekset, rakenteet. Helsinki: WSOY.; ISBN: 951-025-018-X
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi