FYSA1140 Mallin sovittaminen havaintoaineistoon (1 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Fysiikan laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Lineaarinen malli: aineistomatriisi, kovarianssi, korrelaatiokerroin; epälineaarinen matemaattinen malli: rajajakauma, suurimman uskottavuuden menetelmä; Chi2-jakauma, satunnaisvirhe, sovitusparametrien virhearvioiden tulkinta, ilmaisimen ja fysikaalisen prosessin konvoluutio; tieteelliset ohjelmakirjastot sovittamisessa (esim. python scipy).

Suoritustavat

Keskustelut ja vuorovaikutteiset tilaisuudet, projektityöt.

Arviointiperusteet

Opintojakson suorittamiseen vaaditaan projektitehtävien hyväksytty suorittaminen sekä suoritustavasta riippuen osallistuminen kontaktiopetukseen. Opettaja päättää projektitehtävien hyväksymisperusteet.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa erottaa lineaarisen ja epälineaarisen mallin toisistaan ja tunnistaa mallin sovittamiseen liittyviä virhelähteitä. Opiskelijalla on käsitys fysikaalisen mallin luonteesta esimerkiksi mittauslaitteiston ja fysikaalisen prosessin konvoluutiona. Opiskelija osaa arvioida mallin ja havaintojen vastaavuutta kvantitatiivisesti ja selittää mallin vapausasteiden vaikutuksen sovitukseen. Opiskelija osaa tuottaa yksinkertaisen analyysiohjelman, joka lukee aineiston ja sovittaa siihen valitun mallin.

Lisätietoja

Ajankohta kevätlukukausi, tarvittaessa.

Esitietojen kuvaus

Esitietovaatimuksena opiskelijan oletetaan saavuttaneen osaamiselle opinjaksoilla Fysiikan kokeelliset menetelmät ja Fysiikan numeeriset menetelmät asetetut tavoitteet.

Kirjallisuus

  • Frederick James, Statistical Methods in Experimental Physics, 2nd Edition, ISBN-13 978-981-256-795-6. World Scientific, 2006.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (1 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta