ERIS317 Pedagogiset suuntaukset ja oppimisteoriat (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Ongelmalähtöinen ja tutkiva oppiminen, kriittinen pedagogiikka, narratiivinen oppiminen, (radikaali) konstruktivismi, kokemuksellinen oppiminen, dialoginen ohjaus, sosiodynaaminen ohjaus, draamakasvatus, tieteelliseen realismiin pohjautuvat opetusmallit
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti.
Suoritustavat tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin kokoontumisiin ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
*tunnistaa erilaisten pedagogisten koulukuntien ajattelua, taustalla olevia oppimiskäsityksiä ja teoreettisia lähtökohtia
*suunnitella ja toteuttaa opetusta erilaisten pedagogisten suuntausten ja oppimisteorioiden pohjalta
*arvioida eri pedagogisten suuntausten mahdollisuuksia ja rajoja erilaisten oppisisältöjen opettamisessa
*pohtia omaa opetusfilosofiaansa ja oppimisnäkemyksiään
*tunnistaa erilaisten pedagogisten koulukuntien ajattelua, taustalla olevia oppimiskäsityksiä ja teoreettisia lähtökohtia
*suunnitella ja toteuttaa opetusta erilaisten pedagogisten suuntausten ja oppimisteorioiden pohjalta
*arvioida eri pedagogisten suuntausten mahdollisuuksia ja rajoja erilaisten oppisisältöjen opettamisessa
*pohtia omaa opetusfilosofiaansa ja oppimisnäkemyksiään
Oppimateriaalit
Opetusohjelmassa ilmoitettava oppimateriaali
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi