CKSS4050 Syventävä kirjallisuus (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
- opettaja kasvun ja oppimisen ohjaajana
- koulu ja opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajina
- opettaja työnsä asiantuntijana
Suoritustavat
- 134 t opiskelijan omatoimista työskentelyä
- neljä teosta alla luetelluista (teoksista vähintään kahden tulee olla englanninkielisiä) siten, että tenttiin tulee teos/teoksia syventävien opintojen kolmelta aihealueelta.
- tentti tai essee
Arviointiperusteet
Esseet ja/tai tentit
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- omaa monipuolistuneen näkemyksen opettajuudesta sekä opettajan erilaisista asiantuntijarooleista
- hahmottaa aiempaa syvemmin koulun roolin yhteiskunnallisena instituutiona ja vaikuttajana.
- omaa monipuolistuneen näkemyksen opettajuudesta sekä opettajan erilaisista asiantuntijarooleista
- hahmottaa aiempaa syvemmin koulun roolin yhteiskunnallisena instituutiona ja vaikuttajana.
Oppimateriaalit
Opettaja kasvun ja oppimisen ohjaajana
Aunio ym. (toim.) 2010. Piaget is dead, Vygotsky is still alive, or? An honory book for professors Airi and Jarkko Hautamäki.
Clandinin & Husu (toim.) 2017. International Handbook of Research in Teacher Education.
Gray & MacBlain 2015. Learning Theories in Childhood.
Järvelä (toim.) 2011. Social and emotional aspects of learning.
Mikola 2011. Pedagogista rajankäyntiä koulussa. Inkluusioreitit ja yhdessä oppimisen edellytykset.
Peterson & Hittie 2010. Inclusive teaching.
Sannino, Daniels & Gutierrez (toim.) 2009. Learning and expanding with activity theory.
Selwyn 2014. Distrusting Educational Technology: Critical Questions for Changing Time.
Virtanen 2013. Opettajan emotionaalinen kompetenssi. Tutkimus luokanopettajien ja luokanopettajiksi opiskelevien tunneälytaidoista ja niiden tärkeydestä.
Koulu ja opettaja yhteiskunnallisina vaikuttajina
Aro 2014. Koulutusinflaatio. Koulutusekspansio ja koulutuksen arvo Suomessa 1970–2008.
Biesta 2011. Learning Democracy in School and Society. Education, Lifelong Learning, and the Politics of Citizenship.
Kettunen & Simola (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle.
Kivirauma, Jauhiainen, Seppänen & Kaunisto (toim.) 2012. Koulutuksen yhteiskunnallinen ymmärrys.
Koulutuksen arviointineuvosto 2008. Tavoitteista vuorovaikutukseen. Peruskoulun pedagogiikan arviointi. Julkaisuja 30.
Kuronen 2010. Peruskoulusta elämänkouluun. Ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen.
Lasonen & Ursin (toim.) 2011. Koulutus yhteiskunnan muutoksissa: jatkuvuuksia ja katkoksia.
Ojala, Palmu & Saarinen (toim.) 2009. Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa.
Manzon 2011. Comparative education: The construction of a field.
Siekkinen 2017. Koulutuksen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa.
Siljander, Kivelä & Sutinen (toim.) 2012. Theories of Bildung and growth: Connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism.
Opettaja työnsä asiantuntijana
Davidson & Goldberg 2010. Future of Thinking: Learning Institutions in a Digital Age.
Helin 2014. Opettajien ammatillisen kehittymisen jatkumo - yliopiston ja koulujen kumppanuus
Kuuskorpi 2012. Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. Käyttäjälähtöinen muunneltava ja joustava opetustila.
Leivo 2010. Aikuisena opettajaksi. Aikuisopiskelijan merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa.
Sahlstedt 2015. Pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu. Tapaustutkimus opettajien, oppilaiden ja huoltajien näkemyksistä.
Rinne, Simola, Mäkinen-Streng, Silmäri-Salo & Varjo 2011. Arvioinnin arvo. Suomalaisen perusopetuksen laadunarviointi rehtoreiden ja opettajien kokemana.
Räisänen (toim.) 2013. Oppimisen arvioinnin kontekstit ja käytännöt.
Säntti 2007. Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin. Opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien elämänkertojen valossa.
Vänttinen 2011. Oikeasti hyvä numero. Oppilaiden arvioinnin totuudet ja totuustuotanto.
Yli-Paunula, Silfverberg & Kouki 2013. Opettaminen valinkauhassa.
Aunio ym. (toim.) 2010. Piaget is dead, Vygotsky is still alive, or? An honory book for professors Airi and Jarkko Hautamäki.
Clandinin & Husu (toim.) 2017. International Handbook of Research in Teacher Education.
Gray & MacBlain 2015. Learning Theories in Childhood.
Järvelä (toim.) 2011. Social and emotional aspects of learning.
Mikola 2011. Pedagogista rajankäyntiä koulussa. Inkluusioreitit ja yhdessä oppimisen edellytykset.
Peterson & Hittie 2010. Inclusive teaching.
Sannino, Daniels & Gutierrez (toim.) 2009. Learning and expanding with activity theory.
Selwyn 2014. Distrusting Educational Technology: Critical Questions for Changing Time.
Virtanen 2013. Opettajan emotionaalinen kompetenssi. Tutkimus luokanopettajien ja luokanopettajiksi opiskelevien tunneälytaidoista ja niiden tärkeydestä.
Koulu ja opettaja yhteiskunnallisina vaikuttajina
Aro 2014. Koulutusinflaatio. Koulutusekspansio ja koulutuksen arvo Suomessa 1970–2008.
Biesta 2011. Learning Democracy in School and Society. Education, Lifelong Learning, and the Politics of Citizenship.
Kettunen & Simola (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus Suomessa 1960-luvulta 2000-luvulle.
Kivirauma, Jauhiainen, Seppänen & Kaunisto (toim.) 2012. Koulutuksen yhteiskunnallinen ymmärrys.
Koulutuksen arviointineuvosto 2008. Tavoitteista vuorovaikutukseen. Peruskoulun pedagogiikan arviointi. Julkaisuja 30.
Kuronen 2010. Peruskoulusta elämänkouluun. Ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen.
Lasonen & Ursin (toim.) 2011. Koulutus yhteiskunnan muutoksissa: jatkuvuuksia ja katkoksia.
Ojala, Palmu & Saarinen (toim.) 2009. Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa.
Manzon 2011. Comparative education: The construction of a field.
Siekkinen 2017. Koulutuksen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa.
Siljander, Kivelä & Sutinen (toim.) 2012. Theories of Bildung and growth: Connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism.
Opettaja työnsä asiantuntijana
Davidson & Goldberg 2010. Future of Thinking: Learning Institutions in a Digital Age.
Helin 2014. Opettajien ammatillisen kehittymisen jatkumo - yliopiston ja koulujen kumppanuus
Kuuskorpi 2012. Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. Käyttäjälähtöinen muunneltava ja joustava opetustila.
Leivo 2010. Aikuisena opettajaksi. Aikuisopiskelijan merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa.
Sahlstedt 2015. Pedagogisesti yhtenäinen peruskoulu. Tapaustutkimus opettajien, oppilaiden ja huoltajien näkemyksistä.
Rinne, Simola, Mäkinen-Streng, Silmäri-Salo & Varjo 2011. Arvioinnin arvo. Suomalaisen perusopetuksen laadunarviointi rehtoreiden ja opettajien kokemana.
Räisänen (toim.) 2013. Oppimisen arvioinnin kontekstit ja käytännöt.
Säntti 2007. Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin. Opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien elämänkertojen valossa.
Vänttinen 2011. Oikeasti hyvä numero. Oppilaiden arvioinnin totuudet ja totuustuotanto.
Yli-Paunula, Silfverberg & Kouki 2013. Opettaminen valinkauhassa.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi