APEA535 Kansalaiskasvatus aikuiskouluttajan haasteena (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
kansalaisuuden nykytilan analyysi
kansalaisuuden kompetenssit
osallisuus, osallistuminen, vaikuttaminen
demokratiakasvatus
toimijuuden teoriat
Suoritustavat
Oppimistehtävät ja lukupiirityöskentely. Mahdolliset suoritustapamuutokset ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
hahmottaa kansalaisuutta ja kansalaiskasvatusta ilmiönä
hahmottaa kansalaiskasvatuksen, omaehtoisen yhteisöllisen toimintakyvyn ja elinikäisen oppimisen välisiä yhteyksiä
hahmottaa erilaisia toimijuutta ja identiteettiä koskevia teoreettisia näkökulmia ja tunnistaa toimijuutta erilaisissa aikuiskoulutuksen konteksteissa
arvioida sekä aikuisten oppijoiden että omaa toimijuuttaan aikuiskouluttajana toimijuuden teoreettisten näkökulmien avulla
hahmottaa kansalaisuutta ja kansalaiskasvatusta ilmiönä
hahmottaa kansalaiskasvatuksen, omaehtoisen yhteisöllisen toimintakyvyn ja elinikäisen oppimisen välisiä yhteyksiä
hahmottaa erilaisia toimijuutta ja identiteettiä koskevia teoreettisia näkökulmia ja tunnistaa toimijuutta erilaisissa aikuiskoulutuksen konteksteissa
arvioida sekä aikuisten oppijoiden että omaa toimijuuttaan aikuiskouluttajana toimijuuden teoreettisten näkökulmien avulla
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):
Kirjallisuus
- RINNE, R. & JAUHIAINEN, A. (toim.) 2011. Aikuiskasvatus ja demokratian haaste. Helsinki: Kansanvalistusseura.
- JARVIS, P. 2008. Democracy, lifelong learning and the learning society: active citizenship in the late modern age. London: Taylor & Francis Ltd.
- WILDEMEERSCH, D., STROOBANTS, V. & BRON, M. Jr. (Eds.) 2005. Active citizenship and multiple identities in Europe: a learning outlook. Frankfurt am Main: Peter Lang.
- NIEMELÄ, S. 2011. Sivistyminen. Sivistystarve, -pedagogiikka ja –politiikka pohjoismaisessa kansansivistystraditiossa. Keuruu: Otava.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi