APEA525 Opettajuuden ja ohjaajuuden erilaiset tulkinnat (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
opettamisen ja ohjaamisen teoriat erityisesti aikuisoppimisen näkökulmasta
opettajan erilaiset roolit ja tehtävät
opettajuuden eettiset kysymykset
Suoritustavat
Oppimistehtävät ja lukupiirityöskentely. Lukuvuosittaiset mahdolliset muutokset ilmoitetaan opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
hahmottaa keskeisiä opettamisen ja ohjaamisen teorioita sekä niiden keskinäisiä yhteyksiä
hahmottaa opettamisen ja oppimisen prosessien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
soveltaa teoreettista tietämystään opettajuudesta tilanteen vaatimalla tavalla
hahmottaa keskeisiä opettamisen ja ohjaamisen teorioita sekä niiden keskinäisiä yhteyksiä
hahmottaa opettamisen ja oppimisen prosessien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
soveltaa teoreettista tietämystään opettajuudesta tilanteen vaatimalla tavalla
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali (artikkelit ja e-kirjat):
Kirjallisuus
- NUMMENMAA, A.R. & LAUTAMATTI, L. 2004. Ohjaajana opinnäytetöiden työprosesseissa. Tampere: Tampere University Press.
- VAN MANEN, M. 1998. Tact of teaching. New York: State University of New York Press.
- JARVIS, P. 2006. The theory and practice of teaching. Lontoo: Routledge.
- BROOKFIELD, S. 2006. The skillful teacher: on technique, trust, and responsiveness in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Osallistuminen opetukseen (5 op)
Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi