AIKP1006 Pedagoginen kehittämishanke (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Muuttuva yhteiskunta ja työelämä haastavat kehittämään oppimis- ja toimintaympäristöjä. Aikuiskasvatustiede pyrkii vastaamaan haasteeseen tutkimuksella. Tutkimustiedon ja reflektion avulla voidaan tiedostaa ongelmia, mikä mahdollistaa kehityksen. Opintokokonaisuuden päättävässä opintojaksossa sovelletaan jakson tutkimuskirjallisuutta ja opintokokonaisuudessa opittua rajattuun pedagogiseen kehittämishankkeeseen jossain itselle tutussa ympäristössä.

Suoritustavat

oppimistehtävä

Arviointiperusteet

Arvioinnin perustana ovat toisaalta jaksokohtaiset osaamistavoitteet, toisaalta eri suoritusmuotojen tavoitteet. Oppimistehtävässä on keskeistä se, miten vastauksessa on hyödynnetty vaadittua kirjallisuutta. Hyväksytyssä esseevastauksessa on hyödynnettävä kaikkia vaatimusteoksia. Oppimistehtävävastauksessa edellytetään kirjatiedon muokkaamista ja soveltamista käytäntöön.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitetään aikuiskasvatustieteen perusopinnot -oppiaineen Koppa-sivuilla.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa kehittämistä vaativan didaktisen prosessin vaiheet (tavoitteet, toteutus, arviointi)
- tunnistaa ja jäsentää aikuiskasvatustieteellisiä oppimisen, ohjauksen ja arvioinnin teorioita koulutustilaisuuden/koulutuksen/kurssin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- tarkastella kehittymisen haasteita sekä
- tarkastella kriittisesti asennettaan ohjaustyötä ja oppimista kohtaan

Kirjallisuus

  • Virtanen, V., Postareff, L. & Hailikari, T. 2015. Millainen arviointi tukee elinikäistä oppimista? Yliopistopedagogiikka, 1. Saatavana pdf-muodossa https://yliopistopedagogiikka.files.wordpress.com/2015/03/virtanen-ym.pdf
  • Vähintään kaksi vapaavalintaista tieteellistä lähdettä
  • https://yliopistopedagogiikka.files.wordpress.com/2015/03/virtanen-ym.pdf
  • Atjonen, P. 2015. Kehittävä arviointi kasvatusalalla. Joensuu: Kirjokansi.; ISBN: 978-952-7142-03-5
  • Yksi oppimista ja/tai ohjausta käsittelevä lähde edellisistä opintojaksoista

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Osallistuminen opetukseen (5 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta