CKSAIN Kasvatustieteen aineopinnot (39 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Valittavissa sivuaineeksi:
Ei
Kuvaus
Aineopinnoissa syvennetään perusopinnoissa hankittua kasvatustieteellistä ajattelu- ja lukutaitoa keskittymällä perusopetuksen toimintaympäristöön ja koulun kehittämiseen sekä oppilaslähtöisen oppimisen kysymyksiin. Aineopinnot koostuvat sisältöopinnoista sekä tutkimusmenetelmä- ja tutkielmaopinnoista. Tutkimusmenetelmäopinnot jakaantuvat määrällisiin ja laadullisiin menetelmiin. Tutkielmaopinnoissa kirjoitetaan kandidaatin tutkielma.
Kasvatustieteiden aineopintoihin sisältyy 19 op opettajan pedagogisia opintoja.
Kasvatustieteiden aineopintoihin sisältyy 19 op opettajan pedagogisia opintoja.
Osaamistavoitteet
Kasvatustieteen aineopinnot suoritettuaan opiskelija
- on laajentanut kasvatustieteellistä asiantuntijuuttaan perehtymällä kasvatustieteen teoreettisiin näkökulmiin, joiden avulla tarkastellaan laaja-alaisesti kasvatustieteen tutkimuskohteita ja pedagogisia ilmiöitä
- on perehtynyt lapsen ja nuoren kehitykseen, oppimiseen ja identiteetin rakentamiseen sekä niiden tukemiseen liittyviin sisältöihin ja käytäntöihin niin yksilöllisellä, yhteisöllisellä kuin yhteiskunnallisellakin tasolla
- on rakentanut perustan omalle ammatillisen asiantuntijuuden kehittymiselle, niin tieteellisen ajattelun ja uuden tiedon tuottamisen, jatkuvan oppimisen valmiuksien kuin työelämän tehtävärooleihin orientoitumisen osalta
- kykenee tieteellisen tiedon tulkitsemiseen ja kriittiseen arviointiin sekä itsenäiseen kasvatustieteellisen tutkielman laatimiseen.
- on laajentanut kasvatustieteellistä asiantuntijuuttaan perehtymällä kasvatustieteen teoreettisiin näkökulmiin, joiden avulla tarkastellaan laaja-alaisesti kasvatustieteen tutkimuskohteita ja pedagogisia ilmiöitä
- on perehtynyt lapsen ja nuoren kehitykseen, oppimiseen ja identiteetin rakentamiseen sekä niiden tukemiseen liittyviin sisältöihin ja käytäntöihin niin yksilöllisellä, yhteisöllisellä kuin yhteiskunnallisellakin tasolla
- on rakentanut perustan omalle ammatillisen asiantuntijuuden kehittymiselle, niin tieteellisen ajattelun ja uuden tiedon tuottamisen, jatkuvan oppimisen valmiuksien kuin työelämän tehtävärooleihin orientoitumisen osalta
- kykenee tieteellisen tiedon tulkitsemiseen ja kriittiseen arviointiin sekä itsenäiseen kasvatustieteellisen tutkielman laatimiseen.
Rakenne
Valitse kaikki (39 op)