CEAPER Esi- ja alkuopetuksen perusopinnot (25 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Valittavissa sivuaineeksi:
Ei
Kuvaus
- esi- ja alkuopetuksen kehityspsykologiset lähtökohdat
- esi- ja alkuopetuksen pedagoginen perusta
- alkuopetuksen opiskelutaitojen pedagogiikka
200 t kontaktiopetusta, 475 t opiskelijan omatoimista työskentelyä.
- esi- ja alkuopetuksen pedagoginen perusta
- alkuopetuksen opiskelutaitojen pedagogiikka
200 t kontaktiopetusta, 475 t opiskelijan omatoimista työskentelyä.
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija
- omaa hyvät valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogiikkaa opetussuunnitelmallisen eheyttämisen ja oppijan tuen näkökulmasta
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen kulttuuriset toimintatavat ja periaatteet
- syventää tietämystään esi- ja alkuopetusikäisen lapsen hyvinvointiin, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavista yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä
- osaa arvioida ja tukea lasten oppimisvalmiuksia, oppimisen etenemistä sekä työskentelytaitoja
- osaa ohjata luku- ja kirjoitustaidon sekä matemaattisten taitojen kehittymistä
- osaa hyödyntää taito- ja taideaineiden sekä katsomusaineiden mahdollisuuksia esi- ja alkuopetusikäisen kokonaisvaltaisen kehityksen ja oppimisen tukena
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön yhteyksiä ja on syventänyt omia valmiuksiaan kohdata vanhempia
- tuntee esi- ja alkuopetuksen keskeistä tutkimusta
- kiinnostuu toimimaan esi- ja alkuopetuksen kehittämistyössä työyhteisössään.
- ymmärtää median merkitykseen ja mediakulttuurin hyödyntämiseen liittyviä periaatteita esi- ja alkuopetusikäisten opetuksessa, ohjaamisessa ja oppimisympäristöissä.
- omaa hyvät valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogiikkaa opetussuunnitelmallisen eheyttämisen ja oppijan tuen näkökulmasta
- tunnistaa esi- ja alkuopetuksen kulttuuriset toimintatavat ja periaatteet
- syventää tietämystään esi- ja alkuopetusikäisen lapsen hyvinvointiin, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavista yksilöllisistä ja yhteisöllisistä tekijöistä
- osaa arvioida ja tukea lasten oppimisvalmiuksia, oppimisen etenemistä sekä työskentelytaitoja
- osaa ohjata luku- ja kirjoitustaidon sekä matemaattisten taitojen kehittymistä
- osaa hyödyntää taito- ja taideaineiden sekä katsomusaineiden mahdollisuuksia esi- ja alkuopetusikäisen kokonaisvaltaisen kehityksen ja oppimisen tukena
- hahmottaa moniammatillisen yhteistyön yhteyksiä ja on syventänyt omia valmiuksiaan kohdata vanhempia
- tuntee esi- ja alkuopetuksen keskeistä tutkimusta
- kiinnostuu toimimaan esi- ja alkuopetuksen kehittämistyössä työyhteisössään.
- ymmärtää median merkitykseen ja mediakulttuurin hyödyntämiseen liittyviä periaatteita esi- ja alkuopetusikäisten opetuksessa, ohjaamisessa ja oppimisympäristöissä.
Rakenne
Valitse kaikki (25 op)