YTTP1120 Markkinoinnin perusteet (5 op)
Kuvaus
Sisältö
•Markkinoinnin ydinkäsitteistö, tehtäväkenttä ja markkinointiajattelun kehittyminen
•Asiakaskeskeisyys ja asiakasarvon luominen
•Markkinointiympäristö ja markkina-analyysi
•Asiakkaiden ostokäyttäytyminen
•Segmentointi, positiointi ja brändääminen
•Tuotekehitys
•Hinnoittelu
•Jakeluketjun hallinta
•Kansainvälinen markkinointi
•Markkinointiviestintä
•Digitaalinen markkinointi
•Eettisyys ja yhteiskuntavastuu markkinoinnissa
Suoritustavat
JSBE: Kontaktiopetuskurssi, syyslukukausi 1. jakso. Kontaktiopetuskurssin suoritustavat tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa.
Avoin yliopisto: kontaktiopetuskurssi, verkkokurssi, kirjatentti tai kirjallinen tehtävä (tarjotaan vähintään joku näistä, suoritustavat tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa)
Arviointiperusteet
Opintojaksolla vaaditut hyväksytyt suoritukset. Arviointiperusteet tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa.
Osaamistavoitteet
•nimetä ja määritellä markkinoinnin ydinkäsitteistön
•määritellä markkinoinnin tehtävät, tavoitteet ja keskeiset osa-alueet
•selittää markkinointiajattelussa tapahtuneita muutoksia
•tunnistaa ja analysoida keskeisimmät markkinoinnin haasteet nykypäivän yhteiskunnassa
•selittää miten asiakasarvoa luodaan ja asiakassuhteita johdetaan
Oppimateriaalit
Kirjallisuus
- Pride, W.M.; Ferrel, O.C., Lukas, B.; Schembri, S.; Niininen, O.; & Casidy, R. (2017). Marketing Principles, 3rd edition. Cengage Learning, Australia.; ISBN: 9780170386180
- Gary Armstrong, Philip Kotler, Marc Oliver Opresnik, 2016, Marketing: An Introduction, Global Edition, 13/E (myös e-kirjana saatavilla); ISBN: 9781292146508