VKTS3010 Varhaiskasvatuksen asiantuntijuutta syventävä pedagoginen harjoittelu (10 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
opetuskokemus aikuisten opetuksesta; opetuksen havainnointi; harjoittelu varhaiskasvatusalan hallinnossa ja siihen liittyvä pienimuotoinen kehittämistehtävä tai varhaiskasvatukseen kytkeytyvä kehittämistehtävä muussa ympäristössä kuten oppilaitoksissa, järjestöissä jne.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja kirjapiirityöskentelyyn, henkilökohtaisen työssäoppimissuunnitelman (TOPS) laadinta, opetuskokeilu soveltuvissa opetus- ja ohjausalan tehtävissä,varhaiskasvatukseen kytkeytyvän kehittämistehtävän toteutus sekä jaksosta laadittava portfolio.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen kokoontumisiin ja harjoitteluun. Tehtävien ja portfolion hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on perehtynyt aikuisten oppimisen ja opettamisen perusteisiin
- osaa opettaa ja ohjata aikuisia
- on hankkinut valmiuksia varhaiskasvatusalan kehittämistyöhön ja perehtynyt varhaiskasvatusalan hallintoon
- on kehittänyt omaa opetusfilosofiaansa ja syventänyt omaa varhaiskasvatusalan asiantuntijuuttaan
- on perehtynyt aikuisten oppimisen ja opettamisen perusteisiin
- osaa opettaa ja ohjata aikuisia
- on hankkinut valmiuksia varhaiskasvatusalan kehittämistyöhön ja perehtynyt varhaiskasvatusalan hallintoon
- on kehittänyt omaa opetusfilosofiaansa ja syventänyt omaa varhaiskasvatusalan asiantuntijuuttaan
Oppimateriaalit
JARVIS, P.2004. Adult education and lifelong learning: theory and practice. London: Routledge Falmer. Saatavilla eKirjana Ellibs-portaalista.
WENGER, E. 1999/2008. Communities of practice. Learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press (soveltuvin osin).
Artikkeleita sopimuksen mukaan.
WENGER, E. 1999/2008. Communities of practice. Learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press (soveltuvin osin).
Artikkeleita sopimuksen mukaan.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde