VAAM1210 Pedagogiikka I (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat, varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet ja toimintatavat, päivähoidon aloittaminen, lapsen varhaiskasvatussuunnitelma, perushoito ja päivärytmi, pienen lapsen kehitys ja kehitystä tukeva vuorovaikutus, pienen lapsen leikki ja leikin ohjaaminen, pienryhmätoiminnan suunnittelu, ohjaus ja arviointi
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja lapsiryhmäharjoittelu, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tietää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet sekä varhaiskasvatuksessa käytettävät toimintatavat ja pedagogiset periaatteet
- syventää lapsituntemusta ja kykenee tarkastelemaan oppimis- ja vuorovaikutus- ja perushoidon tilanteita lapsen näkökulmasta
- syventää tietämystään leikin merkityksestä lasten keskinäisenä toimintana sekä lapsen kehityksessä, vertaissuhteiden rakentumisessa ja oppimisessa
- ymmärtää perushoidon ja päivärytmin pedagogisen merkityksen
- osaa havainnoida lasta monipuolisesti käyttäen eri havainnointitekniikoita
- osaa suunnitella toimintaa pienryhmille, ohjata lasten leikkiä ja käyttää leikkiä pedagogisena menetelmänä soveltaen lapsilähtöisen pedagogiikan periaatteita
- kykenee arvioimaan suunniteltua ja toteutettua toimintaa ja käyttää arviointia oman ammatillisen kasvun välineenä sekä soveltamaan opittuja asioita uudessa tilanteessa
- tietää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet sekä varhaiskasvatuksessa käytettävät toimintatavat ja pedagogiset periaatteet
- syventää lapsituntemusta ja kykenee tarkastelemaan oppimis- ja vuorovaikutus- ja perushoidon tilanteita lapsen näkökulmasta
- syventää tietämystään leikin merkityksestä lasten keskinäisenä toimintana sekä lapsen kehityksessä, vertaissuhteiden rakentumisessa ja oppimisessa
- ymmärtää perushoidon ja päivärytmin pedagogisen merkityksen
- osaa havainnoida lasta monipuolisesti käyttäen eri havainnointitekniikoita
- osaa suunnitella toimintaa pienryhmille, ohjata lasten leikkiä ja käyttää leikkiä pedagogisena menetelmänä soveltaen lapsilähtöisen pedagogiikan periaatteita
- kykenee arvioimaan suunniteltua ja toteutettua toimintaa ja käyttää arviointia oman ammatillisen kasvun välineenä sekä soveltamaan opittuja asioita uudessa tilanteessa
Oppimateriaalit
Helenius, A., Karila, K., Munter, H., Mäntynen, P. & Siren-Tiusanen, H. (toim.) 2001. Pienet päivähoidossa: alle kolmivuotiaiden varhaiskasvatuksen perusteita. Helsinki: WSOY.
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino. (soveltuvin osin)
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Helsinki: Opetushallitus.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino. (soveltuvin osin)
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Helsinki: Opetushallitus.
Artikkeleita sopimuksen mukaan.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde