TTIA1104 Opettajuuden ja ohjaajuuden tutkimukselliset tulkinnat (6 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Opettamisen ja ohjaamisen teoriat erityisesti aikuisoppimisen näkökulmasta
Opettajan erilaiset roolit ja tehtävät
Opettajuuden eettiset kysymykset
Opettajan/kouluttajan työn tutkimus
Toimijuuden teoriat
Opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajana
Koulutuksen ja työelämän kehittämismenetelmät ja niiden sovellusmahdollisuudet
Työyhteisön työn kehittäminen
Andragoginen tutkimus- ja kehittämistyö

Suoritustavat

Luennot 4 tuntia
Pienryhmätyöskentely (oppimisryhmä, lukupiiri, verkko-opiskelu) ja yhteistoiminnalliset työtavat (vertaistyöskentely ja vertaisohjaus) 24 tuntia
Itsenäinen opiskelu
Projektityö ja sen esittäminen ja raportointi osana yhteisesti koottavaa andragogista käsikirjaa

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, hyväksytty projektityö

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa keskeisiä opettamisen ja ohjaamisen teorioita sekä niiden keskinäisiä yhteyksiä
• tunnistaa opettamisen ja oppimisen prosessien keskinäistä riippuvuutta ja dynamiikkaa
• soveltaa teoreettista tietämystään opettajuudesta tilanteen vaatimalla tavalla
• osaa kriittisesti arvioida ja kehittää opettajan työtä soveltaen tutkimuksellista otetta sosiaali- ja terveysalan koulutuksen ja/tai alansa työelämän kehittämiseen alueellisesta ja/tai eurooppalaisesta näkökulmasta

Lisätietoja

Kevätlukukausi

Oppimateriaalit

Jarvis, P. (ed.) 2006. Theory & practice of teaching. London: Routledge. (250 s.)
Brookfield, S. 2013. Powerful techniques for teaching adults. San Francisco: Jossey-Bass. (720 s.)
Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (toim.) 2013. Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Helsinki: Gaudeamus. (270 s.)
Eteläpelto, A., Heiskanen, T. & Collin, K. (toim.) 2011. Valta ja toimijuus aikuiskasvatuksessa. Aikuiskasvatuksen 49. vuosikirja. Helsinki: Kansanvalistusseura. (372 s.)
Illeris, K. 2014. Transformative learning and identity. London: Routledge. (176 s.)
Vanhanen-Nuutinen, L., Mäki, K. & Töytäri, A. 2013. Kiviä ja keitaita - ammattikorkeakoulutyö muutoksessa. Helsinki: Haaga-Helia (140 s.).
Sallila, P. & Malinen A. (toim.) 2002. Opettajuus muutoksessa. Helsinki: Kansanvalistusseura. (330 s.)
Stenström, M.-L. & Tynjälä, P. (toim.) 2009. Towards integration of work and learning. Dordrecht: Springer. (251 s.)
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde