TTIA1103 Andragogian teoreettinen ja filosofinen perusta (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Andragogiikan historialliset, teoreettiset ja filosofiset lähtökohdat
Omakohtainen ja omaehtoinen oppiminen
Elämänkokemus aikuisen elävänä oppikirjana
Omakohtaista oppimista tukevat työmuodot
Dialoginen ja tutkiva asenne
Suoritustavat
Luennot 10 tuntia
Pienryhmätyöskentely (työpaja, lukupiiri) 20 tuntia
Itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa andragogiikan historiallisia, teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja nyky-yhteiskunnassa
• tunnistaa andragogisen teorian merkitystä aikuiskouluttajan työssä
• käyttää andragogisia käsitteitä aikuiskoulutusta koskevassa keskustelussa,
• soveltaa andragogista teoriaa aikuiskoulutuksen ja aikuisen oppimisen kysymyksiin
• tunnistaa andragogiikan historiallisia, teoreettisia ja filosofisia lähtökohtia ja sen erilaisia ilmenemismuotoja nyky-yhteiskunnassa
• tunnistaa andragogisen teorian merkitystä aikuiskouluttajan työssä
• käyttää andragogisia käsitteitä aikuiskoulutusta koskevassa keskustelussa,
• soveltaa andragogista teoriaa aikuiskoulutuksen ja aikuisen oppimisen kysymyksiin
Lisätietoja
Syyslukukausi
Oppimateriaalit
Isaacs S 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito. Helsinki: Kauppakaari.
Knowles, M., Holton, E. & Swanson, R. 2011. The adult learner . The definitive classic in adult education and human resource development. San Francisco: Elsevier.
Laine, T. & Malinen, A. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Laursen, P. 2006. Aito opettaja. Opas autenttiseen opettajuuteen. Keuruu: Otava.
Lindeman, E. 1926. The meaning of adult education. Oklahoma: The University of Oklahoma.
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan.
Knowles, M., Holton, E. & Swanson, R. 2011. The adult learner . The definitive classic in adult education and human resource development. San Francisco: Elsevier.
Laine, T. & Malinen, A. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Laursen, P. 2006. Aito opettaja. Opas autenttiseen opettajuuteen. Keuruu: Otava.
Lindeman, E. 1926. The meaning of adult education. Oklahoma: The University of Oklahoma.
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde