TTIA1102 Omakohtainen opettajuus ja harjoittelu terveystieteissä II (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Opettajan tehtävät ja muuttuva työelämä
Kriittinen reflektio oman opettajuuden kehittämisessä
HOPS ja portfolio
Kehittämistehtävän suunnittelu ja tavoitteiden asettelu
Opettaja alueellisena ja kansainvälisenä kehittäjänä
Opiskelijaohjaus oppilaitosten opinnäytetöissä
Harjoitteluorganisaatioon perehtyminen

Suoritustavat

Luennot 10 tuntia
HOPS- ja portfolio-työskentely, portfolion esittäminen
Pienryhmätyöskentely 38 tuntia (oppimisryhmät, yhteistoiminnalliset työtavat, vertaistyöskentely)
Yksilö- ja ryhmäohjaus
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät ja oppimispäiväkirjat
Kehittämistyön esittäminen

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin sekä kehittämistyön, oppimispäiväkirjojen ja portfolion hyväksytty suorittaminen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa arvioida opettajan asiantuntijuutta ja sen kehittymistä yksilön, yhteisön ja organisaation kannalta
• osaa rakentaa ja kehittää omaa ja yhteisöllistä osaamista ja asiantuntijuutta
• osaa suunnitella opetuksen rakenteita ja kokonaisuuksia ja kehittää opettajan ja aikuiskouluttajan työtä ja oppimisympäristöä
• osaa reflektoida opettajan asiantuntijuuttaan suhteessa työelämään ja arvioida opettajuutensa kehittymistä opettajaopintojen aikana portfolion avulla
• syventää ymmärrystään harjoitteluorganisaationsa toimintamalleista ja –strategioista opettajan näkökulmasta
• osaa arvioida ja kehittää opettajan kansainvälistä toimintaa
• osaa arvioida kirjallisuuden avulla asiantuntijuuttaan opettajantyön kehittäjänä suhteessa harjoittelusta saamiinsa kokemuksiin ja esittää omia kehittymistarpeitaan

Lisätietoja

Kevätlukukausi

Oppimateriaalit

Atjonen, P. 2007. Hyvä, paha arviointi. Helsinki: Tammi. (256 s.)
Hakkarainen K., Lonka K. & Lipponen L. 2004. Tutkiva oppiminen – järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki: WSOY. (416 s.).
Puolimatka, T. 2011. Kasvatus, arvot ja tunteet. 2. painos. Helsinki: Suunta-kirjat. (367 s.)
Billet, S., Harteis C., Eteläpelto, A. 2008. Emerging Perspectives of Workplace Learning (253 s.).
Muuta kirjallisuutta sopimuksen mukaan

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde