TJTA2510 Fuzzy Front End -projekti (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Informaatioteknologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Teknologian nopea kehitys on muuttanut oppimistamme, työtämme ja vapaa-aikaamme. Mikä oli ennen mahdollista ainoastaan suurille yrityksille ja miljoonien Eurojen investoinneilla, voidaan nykyisin saavuttaa vain vähillä resursseilla ja nopeasti. Fab Lab- ja Makerspace-konseptit ovat tulleet kaikkialle. IoT-laitteet mahdollistavat uusia palveluja ja muokkaavat perinteisiä toimialoja. "Fuzzy Front End" -projektikurssi on käytännönläheinen kurssi, joka keskittyy tuotekehitysprosessin alkuvaiheeseen ja ohjelmistointensiivisten, fyysisten tuotteiden suunnitteluun. Kurssi käsittelee nousevia teknologioita ja tuotteiden suunnittelua: Radikaalit innovaatiot; Fuzzy Front End -vaihe tuotekehityksessä. Epävarmuustekijöiden käsittely; Iterointi ja prototyypittely; Sidosryhmien tarpeiden tunnistaminen, Kriittinen oletukset ja niiden validointi; Kohdealueen analysointi; Tarpeiden ja vaatimusten määrittely perustuen antropologisiin perusteisiin ja anturidatan analysointiin; Cynefin- ja Lean-mallit teknologian johtamiseen; TRIZ-menetelmä ja simulaatiot ongelmanratkaisuun; Kano-, tile-based- ja aksiomaatiisen suunnittelun konseptit suunnitteluun ja rakentamiseen.

Suoritustavat

Avausluennon jälkeen opiskelijat ratkovat ryhmissä reaalimaailman ongelmia tai haasteita. Kurssi kokoontuu viikoittain työpajoihin, joissa opetetaan ja kokeillaan uusia tekniikoita. Kurssin tulokset esitetään julkisessa tilaisuudessa kurssin lopussa.

Arviointiperusteet

Kurssi arvioidaan käytännön harjoituksen perusteella ja arviointiperusteena on työn valmiusaste, suunnitelmien toteutumismahdollisuudet ja innovatiivisuus.

Osaamistavoitteet

Projektin toteutettuaan opiskelija tuntee nousevia teknologioita; Tuntee menetelmiä liittyen reaalimaailman ongelmien ratkaisemiseen, tuotekehityksen johtamiseen ja ohjelmistointensiivisten tuotteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen; Osaa soveltaa ongelmanratkaisu- ja tuotekehitysmenetelmiä ohjelmistointensiivisten tuotteiden määrittelyyn.

Esitietojen kuvaus

Opiskelijat ovat pääosin toisen vuoden opiskelijoita tietojärjestelmätieteen kandidaattiohjelmassa.

Kirjallisuus

  • Verworn, B., Herstatt, C., & Nagahira, A. (2008). The fuzzy front end of Japanese new product development projects: impact on success and differences between incremental and radical projects. R&d Management, 38(1), 1-19.
  • Steinert, M., & Leifer, L. J. (2012). 'Finding One's Way': Re-Discovering a Hunter-Gatherer Model based on Wayfaring. International Journal of Engineering Education, 28(2), 251.
  • Gerstenberg, A., Sjöman, H., Reime, T., Abrahamsson, P., & Steinert, M. (2015, September). A Simultaneous, Multidisciplinary Development and Design Journey–Reflections on Prototyping. In International Conference on Entertainment Computing (pp. 409-416). Springer International Publishing.
  • Snowden, D. (2005). Multi-ontology sense making: a new simplicity in decision making. Journal of Innovation in Health Informatics, 13(1), 45-53.
  • Leifer, L. J., & Steinert, M. (2011). Dancing with ambiguity: Causality behavior, design thinking, and triple-loop-learning. Information Knowledge Systems Management, 10(1-4), 151-173.
  • Mora, S., Divitini, M., & Gianni, F. (2016, June). TILES: an inventor toolkit for interactive objects. In Proceedings of the International Working Conference on Advanced Visual Interfaces (pp. 332-333). ACM.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde