TILS801 Tilastollinen konsultointi (2–4 op)
Kuvaus
Sisältö
Kurssi tutustuttaa opiskelijat tilastolliseen konsultointiin käytännön työn kautta. Jokainen kurssille osallistuva tilastotieteen opiskelija saa konsultoitavakseen yhden tai useamman jonkin sovellusalan jatko- tai maisterivaiheen opiskelijan, jolla on oma tutkimuskysymys ja siihen liittyvä aineisto. Sovellusalan opiskelija osallistuu kurssille TIL0M09. Tilastotieteen opiskelija opastaa sovellusalan opiskelijaa tilastollisessa mallintamisessa ja ohjelmistojen käytössä sekä ohjaa sovellusalan opiskelijaa kurssilla vaadittavien raporttien kirjoittamisessa. Konsultoinnista pidetään konsultointipäiväkirjaa.
Suoritustavat
osallistuminen johdantoluennoille, itsenäinen konsultointityö ja konsultointipäiväkirjan pitäminen.
Arviointiperusteet
Arvolause 1: Opiskelija on paikalla seminaarissa, toimii konsulttina ja palauttaa konsultointipäiväkirjan.
Arvolause 2: Opiskelija on paikalla seminaarissa, toimii konsulttina ja palauttaa konsultointipäiväkirjan. Konsultointitapaamisia on ollut riittävästi ja niistä on ollut jotakin hyötyä asiakkaalle.
Arvolause 3: Opiskelija on paikalla seminaarissa, toimii konsulttina ja palauttaa konsultointipäiväkirjan. Konsultointitapaamisia on ollut riittävästi ja niistä on ollut selvää hyötyä asiakkaalle.
Arvolause 4: Opiskelija on paikalla seminaarissa, toimii konsulttina ja palauttaa konsultointipäiväkirjan. Konsultointitapaamisia on ollut riittävästi ja niistä on ollut merkittävää hyötyä asiakkaalle. Konsultointi voidaan katsoa tieteelliseksi kontribuutioksi.
Arvolause 5: Opiskelija on paikalla seminaarissa, toimii konsulttina ja palauttaa konsultointipäiväkirjan. Konsultointitapaamisia on ollut riittävästi ja niistä on ollut merkittävää hyötyä asiakkaalle. Konsultointi voidaan katsoa tärkeäksi tieteelliseksi kontribuutioksi. Jos asiakkaan tekemä työ johtaa tieteelliseen julkaisuun, opiskelija on lähtökohtaisesti yksi julkaisun tekijöistä.
Osaamistavoitteet
ymmärtämään jonkin sovellusalan tutkimuskysymyksiä ja aineistoja,
jakamaan tietämystään ymmärrettävästi,
tulkitsemaan empiirisen kysymyksen tilastotieteen termein ja tulkitsemaan tilastotieteellisen ratkaisun yleiskielisesti