TIES4650 TVT-ohjaajana toimiminen (2–8 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Informaatioteknologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Opintojaksolla suunnitellaan sekä toteutetaan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pedagogisen tuen kokonaisuuksia yhteistyökoulujen opettajien toiveiden mukaisesti. Suunnittelu tapahtuu yhteistyössä luokanopettajien tai muiden aineiden aineenopettajien kanssa riippuen kulloinkin mukana olevista yhteistyökouluista. Opintojakson tavoitteena on antaa valmiudet toimia muiden opettajien pedagogisena tukena tulevissa työtehtävissä.

Suoritustavat

Luennot, oppimispäiväkirja ja itsearviointi tai harjoitustyö sekä harjoitustyön esittely loppuseminaarissa. Opintojakson voi suorittaa luentokurssina, etänä luentokurssin mukaan tai itsenäisesti erikseen sovittavalla tavalla. Opintojaksoa ei voi suorittaa tenttimällä.

Arviointiperusteet

Kokonaisarvostelussa huomioidaan seuraavat osuudet:
(1) oppimispäiväkirja ja itsearviointi
(2) harjoitustyö ja sen esittely
(3) osallistuminen opintojakson keskusteluun, ja
(4) itse- ja vertaisarviointi

Kukin osa-alueista (1)-(4) arvioidaan asteikolla 1-5 ja kokonaisarvosana on painotettu keskiarvo; kohtia (1) ja (2) painotetaan kertoimella 2. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyä arvosanaa kaikista osa-alueista ja kiitettävä arvosana edellyttää eri osa-alueille asetettujen pakollisten minimien ylittämistä sekä vapaaehtoista aktiivisuutta.

Korvaavissa suorituksissa arvosteluasteikko hyväksytty-hylätty.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
* tunnistaa ja osaa analysoida opettajakollegan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön liittyvät tarpeet ja toiveet,
* osaa suhteuttaa pedagogisen tuen tarpeen käytäntöön,
* osaa ehdottaa opettajakollegalle sopivia toteutusratkaisuja, sekä
* osaa suunnitella tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön pedagogisen tuen tarpeen mukaan.
* osaa soveltaa erilaisia opetusmuotoja ja oppimisympäristön piirteitä opetukseen
* tunnistaa ja osaa kehittää tapoja, joilla voi tukea ja edistää oppimista, sekä
* osaa hyödyntää kollegiaalista tukea opetuksen kehittämisessä ja pystyy tukemaan omaa yhteisöään opetus- ja oppimisympäristön kehittämisessä.

Lisätietoja

Etusijalla koulutusteknologian pääaineopiskelijat.

Esitietojen kuvaus

Kasvatustieteen perusopinnot (25 op) sekä koulutusteknologian perus- ja aineopinnot.

Kirjallisuus

  • Ilmoitetaan ensimmäisellä luennolla.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde