TERV116 Terveystiedon oppiminen digitaalisissa ympäristöissä (3 op)
Kuvaus
Sisältö
Viestintä ja mediakulttuuri: kriittinen mediakasvatus, medialukutaito, tiedonhallinta
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö terveystiedon opetuksessa: mobiilioppiminen ja sosiaalisen median sovellukset, henkilökohtainen oppimisympäristö (PLE, personal learning environment), verkko-opetus
Digitaalisen oppimateriaalin arviointi
Tekijänoikeus- ja tietosuojakysymykset
Digitaalisten ympäristöjen terveysvaikutukset
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen: luennot 6 tuntia, harjoitukset 14 tuntia
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätehtävän ja yksilötehtävän suorittaminen
Avoin yliopisto: verkkoluennot 6 tuntia, verkko-opiskelu, oppimistehtävät
Arviointiperusteet
Ryhmätehtävä 50 % ja yksilötehtävä 50 %
Avoin yliopisto: verkko-osuuden hyväksytty suorittaminen, oppimistehtävät 100 %
Osaamistavoitteet
• tarkastella laajasti mediakulttuuria ja viestintää sekä tiedonhallinnan merkitystä terveystiedon opettajan työn kannalta
• hyödyntää tarkoituksenmukaisesti digitaalisia oppimisympäristöjä ja mobiilioppimista sekä sosiaalisen median sovelluksia terveystiedon opetus-oppimisprosessissa
• analysoida ja tulkita kriittisesti erilaisia mediatekstejä
• pohtia viestintään, tekijänoikeuksiin, tietosuojaan ja digitaalisiin toimintaympäristöihin liittyviä eettisiä kysymyksiä opettajan työssä
Lisätietoja
Kevätlukukausi