TERV002 Terveystiedon didaktiikan perusteet (5 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Terveysosaaminen terveystiedon oppimistavoitteena
Opettajan työtä ohjaavat keskeiset opetussuunnitelmat
Terveysopetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin perusteita
Terveystiedon opetuksen erityispiirteitä ja menetelmiä
Oppilaantuntemuksen perusteita

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille (6 tuntia), verkko-opiskeluun ja opetusharjoituksiin (20 tuntia)
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät

Avoin yliopisto: aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (14 h) ja oppimistehtävä tai aktiivinen osallistuminen verkko-opiskeluun ja oppimistehtävä tai kesäopetus (8 h) ja oppimistehtävät

Arviointiperusteet

Opetusharjoitusten hyväksytty suorittaminen
Luentotentti, verkkotehtävät ja kirjalliset tehtävät 100 %

Avoin yliopisto: oppimistehtävä 100 %

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvailla terveysosaamista käsitteenä ja määritellä terveystieto-oppiaineen keskeisiä oppimistavoitteita eri kouluasteilla
• osaa asettaa oppimistavoitteita ja toteuttaa sekä arvioida oppimistilanteita
• osaa analysoida terveystiedon opetukseen ja oppimiseen liittyviä käsityksiään sekä omia arvojaan ja asenteitaan
• osaa perustella oppilaan lähtökohtien ja tarpeiden huomioon ottamista opetuksessa

Lisätietoja

Kevätlukukausi

Oppimateriaalit

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus. (320 s.)
http://www.oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015. Opetushallitus. (250 s.)
http://www.oph.fi/download/172124_lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2015.pdf
Ammatillisen perustutkinnon perusteet 2014 (työkyvyn ylläpito, liikunta, terveys). Opetushallitus.
https://www.avoin.jyu.fi/koppa/opintojaksot/terv002/opetusmateriaalit/ammatillinen-tyokyky-liikunta-terveystieto-ops-2014
Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M.-P. 2016. Ajattelun taidot ja oppiminen. Jyväskylä: PS-Kustannus. (352 s.)
Jeronen, E., Välimaa, R., Tyrväinen, H. & Maijala, H. (toim.) 2009. Terveystietoa oppimaan ja opettamaan. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. (206 s.) JYX: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6959-2
Lonka, K. 2015 Oivaltava oppiminen, Helsinki: Otava (263 s.)
Luostarinen, A., Peltomaa, I-M. 2016. Reseptit opsin käyttöön: opettajan opas työssä onnistumiseen. Jyväskylä: PS-Kustannus. (243 s.)
Malinen, A. & Laine, T. (toim.) 2009. Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura. (146 s.)
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä. (214 s.)
Pruuki, L. 2008. Ilo opettaa. Tietoa, taitoa ja työkaluja. Helsinki: Edita. (156 s.)

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde