RUOP202 Skriv- och textkompetens (4 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Kurssilla tutustutaan eri tekstityyleihin ja tuotetaan omia tekstejä. Kurssilla harjoitellaan työelämässä tarvittavia kirjallisia viestintätaitoja, tietoteknisiä taitoja, ryhmätyötaitoja ja palautteen antamisen taitoja.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, oppimistehtävät
Arviointiperusteet
Arviointi perustuu osaamistavoitteisiin.
Esitellään tarkemmin opetuksen yhteydessä.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- osaa tunnistaa eri tyylilajeihin kuuluvia tekstejä
- osaa käyttää erilaisia apuvälineitä kirjoittamisessa (esim. sanakirjoja, käsikirjoja ja internetiä)
- hallitsee hyvin peruskieliopin, sanaston ja tekstin jäsennyksen
- osaa referoida toisten kirjoittamia tekstejä, antaa palautetta ja käyttää eri argumentointitapoja ja perusteluja kirjoittaessaan
- osaa soveltaa oppimaansa kirjoittaessaan erityyppisiä tekstejä.
- osaa tunnistaa eri tyylilajeihin kuuluvia tekstejä
- osaa käyttää erilaisia apuvälineitä kirjoittamisessa (esim. sanakirjoja, käsikirjoja ja internetiä)
- hallitsee hyvin peruskieliopin, sanaston ja tekstin jäsennyksen
- osaa referoida toisten kirjoittamia tekstejä, antaa palautetta ja käyttää eri argumentointitapoja ja perusteluja kirjoittaessaan
- osaa soveltaa oppimaansa kirjoittaessaan erityyppisiä tekstejä.
Oppimateriaalit
Materiaali kurssin Optima-sivulla jaettava materiaali.
Kirjallisuus
- U. Fiilin och K. Hakala (2011) Fullträff igen, Ruotsin kielioppi aikuisille; ISBN: 978-951-792-508-2
- Språkrådet (utg.)(2008) Svenska skrivregler; ISBN: 9789147084609
- T. G. Hultman (2003) Svenska Akademiens språklära; ISBN: 9789113029504
- C. Garlén och G. Sundberg (2008) Handbok i svenska som andraspråk; ISBN: 9789175130699
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde