RUOA1209 Språk som påverkansmedel (4 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Kieli on paitsi viestinnän myös vaikuttamisen väline. Koska kieli on sosiaalinen konstruktio, se heijastaa niitä käsityksiä, joita sitä käyttävällä yhteisöllä on mm. sukupuolista, ammateista, etnisyydestä ja sosiaalisesta luokasta. Kieliasiantuntijalle on tärkeää olla tietoinen siitä, miten kieli heijastaa ennakkoluuloja, asenteita ja (mahdollisesti) epätasa-arvoa esimerkiksi työelämässä.
Suoritustavat
Kirjallinen tentti (joko tiedekuntatenttinä tai e-tenttinä).
Arviointiperusteet
Kirjallinen tentti, joka arvostellaan asteikolla 0-5.
Annetaan tenttisuorituksen arvioinnin yhteydessä.
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää, millä tavoin asenteet, ennakkoluulot ja sosiaaliset suhteet näkyvät kielessä,
• tiedostaa ja osaa selittää, miten kieltä käytetään sosiaaliseen asemointiin ja asioiden arvottamiseen,
• osaa käyttää kriittisen diskurssintutkimuksen käsitteitä analysoidessaan erilaisia tekstejä sekä
• on tietoisempi omasta kielen käytöstään ja tunnistaa paremmin kielellisen vaikuttamisen mekanismit.
• ymmärtää, millä tavoin asenteet, ennakkoluulot ja sosiaaliset suhteet näkyvät kielessä,
• tiedostaa ja osaa selittää, miten kieltä käytetään sosiaaliseen asemointiin ja asioiden arvottamiseen,
• osaa käyttää kriittisen diskurssintutkimuksen käsitteitä analysoidessaan erilaisia tekstejä sekä
• on tietoisempi omasta kielen käytöstään ja tunnistaa paremmin kielellisen vaikuttamisen mekanismit.
Lisätietoja
Suositus ajoituksesta: 2. tai 3. vuosi.
Kirjallisuus
- Lann Hornscheidt & Mats Landqvist: Språk och diskriminering. 2014 (1. painos).; ISBN: 9789144089775
- Norman Fairclough: Language and Power. 2014 (3. painos).; ISBN: 978-1138790971
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Tapa 2
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde
x
Julkaisematon arviointikohde