RUOA1100 Flerspråkighet via språkbad (5 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
ruotsi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Kurssilla pohditaan kielikylpykäsitteen käyttöä ja määritelmiä, esitellään kielikylpyohjelmien syntyä, kehitystä ja tunnusmerkkejä, käydään läpi keskeisiä kielikylvyn opetusperiaatteita ja suomalaisia tutkimustuloksia sekä analysoidaan kielikylvyn nykytilaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Lisäksi tarkastellaan kielikylvyn ja muun kaksikielisen opetuksen eroja ja yhtäläisyyksiä ajankohtaisen tutkimuskirjallisuuden ja yhteiskunnallisten ohjausasiakirjojen pohjalta.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen (75 %) kontaktiopetukseen (luennot ja niihin liittyvät harjoitukset), suullisten ja kirjallisten oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen (100 %), tentti
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen (75 %) kontaktiopetukseen (luennot ja niihin liittyvät harjoitukset).
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija
• osaa määritellä kielikylvyn käsitteen
• tunnistaa erilaiset kielikylpyohjelmat
• tuntee kielikylpyohjelmien synnyn, kehityksen ja tunnusmerkit
• osaa suhteuttaa kielikylvyn laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.
• osaa määritellä kielikylvyn käsitteen
• tunnistaa erilaiset kielikylpyohjelmat
• tuntee kielikylpyohjelmien synnyn, kehityksen ja tunnusmerkit
• osaa suhteuttaa kielikylvyn laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Oppimateriaalit
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali/harjoitukset.
Lähdekirjallisuus (opettajan ohjeiden mukaan):
• Bergroth, Mari. Kielikylpyperheet valokeilassa. 2007. Vaasan yliopisto. Saatavissa: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-204-5.pdf
• Ohjausasiakirjoja ja artikkeleita opettajan ohjeiden mukaan. n. 50 s.
Lähdekirjallisuus (opettajan ohjeiden mukaan):
• Bergroth, Mari. Kielikylpyperheet valokeilassa. 2007. Vaasan yliopisto. Saatavissa: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-204-5.pdf
• Ohjausasiakirjoja ja artikkeleita opettajan ohjeiden mukaan. n. 50 s.
Kirjallisuus
- Bergroth, Mari. Kotimaisten kielten kielikylpy. 2015. Vaasan yliopisto. Saatavissa: http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-617-3.pdf; ISBN: 978-952-476-617-3
- Baker, Colin & Wright Wayne E. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2017 (6th edition). Multilingual Matters. N 15 sivua kappaleista 11-13 opettajan ohjeiden mukaan; ISBN: 978-1-78309-720-3
- http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-617-3.pdf
- Björklund, Siv. Språkmöten inom undervisningen. 2017. Teoksessa Språmöten i Västerbotten och Österbotten. Toim. M. Nordman & N-E. Edlund. Bottniska studier. Svensk-Österbottniska samfundet. ISBN ei ole vielä tiedossa.; ISBN: x
- Baker, Colin. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. 2011 (5th rev. edition). Multilingual Matters. N. 15 sivua kappaleista 11-13 opettajan ohjeiden mukaan.; ISBN: 978-1-84769-355-6
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde