POMM1051 Liikunnan ja terveystiedon ydinosa (4 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky ja hyvinvointi, liikunnan ja terveyden väliset yhteydet, liikkuminen ja ohjaaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Suoritustavat
Luento ja/tai pienryhmäopiskelu opettajan päätöksen mukaan.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa tukea lapsen hyvinvoinnin kokonaisvaltaista kehitystä
- tietää liikunnan merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden osana
- ymmärtää motorisen oppimisen perusteita koululiikunnassa
- osaa hankkia tietoa siitä, miten oppiminen liikunnan toimintaympäristöissä tapahtuu
- osaa suunnitella ja toteuttaa liikuntakasvatusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- tunnistaa liikunnassa ilmeneviä eriyttämisen tarpeita.
- osaa tukea lapsen hyvinvoinnin kokonaisvaltaista kehitystä
- tietää liikunnan merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden osana
- ymmärtää motorisen oppimisen perusteita koululiikunnassa
- osaa hankkia tietoa siitä, miten oppiminen liikunnan toimintaympäristöissä tapahtuu
- osaa suunnitella ja toteuttaa liikuntakasvatusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- tunnistaa liikunnassa ilmeneviä eriyttämisen tarpeita.
Oppimateriaalit
Opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali ja seuraava kirjallisuus
Kirjallisuus
- Jaakkola, T., Liukkonen, J., & Sääkslahti, A., 2013, Liikuntapedagogiikka, ISBN:978-952-451-582-5 (n. 70 s.)
- Ryhmäkohtainen kirjallisuus (n. 30 s.)
- Jeronen, E., Välimaa, R., Tyrväinen, H., & Maijala, H. 2009, Terveystietoa oppimaan ja opettamaan, ISBN 978-951-39-3668-6 (n. 30 s)
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde