OSUP140 Kohti osallistavia kirjoittamisen taitoja (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Kirjoitustaidon opetus ja arviointi, erilaiset tekstin laatimisen tavat, kirjoittamiskäsitykset, yksilöllinen ja yhteisöllinen kirjoittamisprosessi, tekstipalaute ja tuotoksen arviointi, kirjoittamisen prosessin arviointi
Suoritustavat
Luennot ja/tai pienryhmäopiskelu ja oppimistehtävät tai monimuoto-opiskelu
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja/tai oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tarkastella kirjoittamista monipuolisesti ja on perehtynyt alakoululaiselle keskeisiin tekstiympäristöihin ja teksteillä toimimisen tapoihin
• on perehtynyt sekä yksilölliseen että yhteisölliseen kirjoitusprosessiin
• on syventänyt käsitystään kirjoitustaidoista osana tiedonhankintaa, yhteisöllistä osallistumista ja yksilönkehitystä
• osaa tukea ja arvioida oppilaan kirjoitustaidon kehittymistä monipuolisesti
• osaa mallintaa, tukea ja arvioida kirjoittamista oppimisen välineenä.
• tarkastella kirjoittamista monipuolisesti ja on perehtynyt alakoululaiselle keskeisiin tekstiympäristöihin ja teksteillä toimimisen tapoihin
• on perehtynyt sekä yksilölliseen että yhteisölliseen kirjoitusprosessiin
• on syventänyt käsitystään kirjoitustaidoista osana tiedonhankintaa, yhteisöllistä osallistumista ja yksilönkehitystä
• osaa tukea ja arvioida oppilaan kirjoitustaidon kehittymistä monipuolisesti
• osaa mallintaa, tukea ja arvioida kirjoittamista oppimisen välineenä.
Oppimateriaalit
Erikseen sovittava oppimateriaali
Kirjallisuus
- Erikseen sovittava kirjallisuus
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde