OPEA212 Tunne- ja vuorovaikutustaidot opetuksessa (2 op)
Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Opettajan tunne- ja vuorovaikutustaidot ja niiden oppiminen
Suoritustavat
Pienryhmäopetus ja oppimistehtävät
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään kurssilla.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa havainnoida ja tutkia opettajan työtä koulun sosiaalisissa suhteissa
- ymmärtää itseään vuorovaikuttajana ja osaa asettaa itselleen kehittymistavoitteita tuleviin opintoihin
- osaa soveltaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja erilaisissa haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa ryhmän turvallisuuteen ja koheesioon vaikuttavia tekijöitä ja osaa toimia niiden edistämiseksi
- osaa havainnoida ja tutkia opettajan työtä koulun sosiaalisissa suhteissa
- ymmärtää itseään vuorovaikuttajana ja osaa asettaa itselleen kehittymistavoitteita tuleviin opintoihin
- osaa soveltaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja erilaisissa haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- tunnistaa ryhmän turvallisuuteen ja koheesioon vaikuttavia tekijöitä ja osaa toimia niiden edistämiseksi
Oppimateriaalit
Opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.
Gordon, T. 2006. Toimiva koulu. ISBN: 951-627-587-7
Greene, R. 2009. Koulun hukkaamat lapset. Opas haastavasti käyttäytyvien lasten auttamiseksi. ISBN: 978-951-792-391-0
Talvio, M. & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. ISBN: 978-952-451-736-2
Gordon, T. 2006. Toimiva koulu. ISBN: 951-627-587-7
Greene, R. 2009. Koulun hukkaamat lapset. Opas haastavasti käyttäytyvien lasten auttamiseksi. ISBN: 978-951-792-391-0
Talvio, M. & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. ISBN: 978-952-451-736-2
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde