OHJA1050 Koulutus- ja uranvalinta ohjaustyön haasteena (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Elämänkaaripsykologia ja -sosiologia, kehitysteoriat
Koulutus- ja uranvalintateoriat
Elämänsuunnittelu (life design)

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee ihmisen kehitystä ja elämänkaarta koskevia teorioita ja
osaa soveltaa niitä ohjaustyössä
- ymmärtää ihmisen elämänkenttää ja elämänkokonaisuutta ja
osaa ottaa ne huomioon ohjauksessa
- osaa jäsentää koulutus- ja uranvalintaprosesseja ja hyödyntää tätä tietoa ohjauksessa

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali:

Kirjallisuus

  • Mulari, M. 2013. Tietoisen ammatinvalinnan opas. Jyväskylä: Atena.
  • Niles, S. & Harris-Bowlsbey, J. 2013. Career development interventions in the 21st century. (4th edition) Pearson.
  • Walsh, W. B., Savickas, M. L. & Hartung, P. J. 2013. Handbook of vocational psychology. Theory, research, and practice (4. uud.p.). New York & London: Routledge.
  • Watson, M. & McMahon, M. (toim.) 2012. Career development: Global issues and challenges. New York: Nova Science Publishers. (ebrary kokoelma)

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde