OHJA1000 Ohjaustyön filosofiset taustaoletukset (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Arvot
Elämänkatsomus
Ihmiskäsitys

Suoritustavat

Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti. Suoritustavat tarkentuvat vuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää omien taustauskomustensa ja arvojensa merkityksen
ohjaustyönsä kannalta
- osaa tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ohjaajana ja sen
arvo- ja uskomusperustaa
- tiedostaa, miten hänen uskomuksensa vaikuttavat hänen ohjausorientaatioonsa.

Oppimateriaalit

Seuraava kirjallisuus sekä muu opetusohjelmassa mainittu kirjallisuus:

Kirjallisuus

  • Deurzen, E. van. 2002. Existential counselling & psychotherapy in practice. London: Sage.
  • Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
  • Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (Chapter 24, Being and becoming a counsellor). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (ebrary-kokoelma)
  • Atjonen, P. 2004. Pedagoginen etiikka koulukasvatuksen karttana ja kompassina. Turku: Suomen Kasvatustieteellinen seura.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde