OEAP3000 Esi- ja alkuopetuksen harjoittelu (4 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Lapsikeskeisen pedagogiikka
Vuorovaikutusprosessit lapsiryhmässä, oppilaiden ja opettajan suhteissa sekä omassa toiminnassa
Alkuopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden pohjalta opetuksen toteuttaminen
Eheyttäminen ja eriyttäminen
Yhteistyössä opetuksen toteuttaminen
Kodin ja koulun välinen sekä monialainen yhteistyö
Suoritustavat
Opetuksen suunnittelu, toteutus, palautteen anto ja arviointi alkuopetuksen ryhmissä sekä toimintatiimeissä
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, opetustuntien pitäminen ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit esitellään/sovitaan kurssilla.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa opetuksessa lapsikeskeistä pedagogiikkaa
- ottaa huomioon opetussuunnitelman laaja-alaisen oppimisen ja ilmiölähtöisyyden opetuksen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioinnissa sekä opetuksen eriyttämisessä ja eheyttämisessä
- havainnoida vuorovaikutusprosesseja lapsiryhmässä, oppilaiden ja opettajan suhteissa sekä reflektoida ja mukauttaa omaa toimintaansa
- toimia yhteistyössä ohjaus- ja opetustiimissä
- toimia yhteistyössä kotien kanssa sekä monialaisesti
- soveltaa opetuksessa lapsikeskeistä pedagogiikkaa
- ottaa huomioon opetussuunnitelman laaja-alaisen oppimisen ja ilmiölähtöisyyden opetuksen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioinnissa sekä opetuksen eriyttämisessä ja eheyttämisessä
- havainnoida vuorovaikutusprosesseja lapsiryhmässä, oppilaiden ja opettajan suhteissa sekä reflektoida ja mukauttaa omaa toimintaansa
- toimia yhteistyössä ohjaus- ja opetustiimissä
- toimia yhteistyössä kotien kanssa sekä monialaisesti
Oppimateriaalit
Opetusohjelmassa mainittu opetusmateriaali
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde