MKAS032 Musiikkikasvatuksen filosofia (5 op)

Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Yleisen filosofian, musiikkifilosofian ja musiikkikasvatuksen filosofian peruskäsitteet. Musiikkikasvatuksen filosofian historiallinen tausta. Filosofisten käsitteiden soveltaminen opettajan työhön ja käytännön pedagogiikkaan.

Suoritustavat

Kontaktiopetus, ryhmätyöt, essee. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen ja ryhmätyönä työstettävien esseiden tekeminen hyväksytysti.

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa nimetä filosofiset peruskäsitteet ja soveltaa niitä musiikkikasvatukseen liittyviin kysymyksiin
- osaa nimetä musiikkikasvatuksen filosofiset pääsuuntaukset ja kykenee kriittisesti arvioimaan niiden merkitystä erityisesti musiikkikasvatuksen pedagogisten ratkaisujen kannalta
- osaa perustella musiikkikasvatuksen asemaa osana koululaitosta ja laajemmin suomalaista yhteiskuntaa
- osaa hyödyntää musiikkikasvatuksen filosofista kirjallisuutta osana opettajan työtä.

Lisätietoja

Ajoitus: ensimmäinen tai toinen opintovuosi.

Oppimateriaalit

Luentomonisteet ja mainittu kirjallisuus.

Kirjallisuus

  • Elliot, D. (1995). Music matters: a new philosophy of music education.; ISBN: 0-19-509171-X
  • Eerola, T., Louhivuori, J. & Moisala, P. (2006). Johdatus musiikintutkimukseen.; ISBN: 951-98479-2-8
  • Reimer, B. (1989). Philosophy of Music Education.; ISBN: 0-13-663881-3
  • Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (2009). Musiikkikasvatus.; ISBN: 978-952-67284-0-7

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat

Tapa 2

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde
x
Julkaisematon arviointikohde