LPEA002 Liikunnan pedagogiikka ja didaktiikka 3: Opetussuunnittelu ja arviointi (1–3 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Liikuntatieteellinen tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

Opetussuunnitelmat perusopetuksessa, ammatillisessa koulutuksessa, lukiossa ja korkea-asteen oppilaitoksissa.
Liikunnan opetussuunnitelma, vuosisuunnitelma, kurssisuunnitelma ja henkilökohtainen opetussuunnitelma.
Oppilaan arviointi ja itsearviointi.
Oppilaan osallisuus, oppimisen tukijärjestelmät ja opetuksen yksilöllistäminen.
Liikunnan ja terveystiedon opettajan rooli koulun liikunnallistajana ja hyvinvoinnin edistäjänä.
Opettajan vastuut ja velvollisuudet.
Turvallisuus koulussa.
Koulun liikunnan ja terveystiedon opetukseen tutustuminen.

Suoritustavat

Luennot 14 tuntia
Harjoitukset 10 tuntia
Kouluun tutustuminen 20 tuntia
Itsenäinen työskentely

Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kirjallisten tehtävien suorittaminen. Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen.

Arviointiperusteet

Tentti 50%, kirjalliset tehtävät 50%

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää suomalaisen koulujärjestelmän kokonaisuuden ja osa-alueet
- ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen arvolähtökohdat
- osaa käyttää työnsä pohjana lakeja, asetuksia ja opetussuunnitelman perusteita
- tuntee ajankohtaiset koulutusta ohjaavat asiakirjat
- ymmärtää kouluyhteisön ja liikunnanopetuksen keinot oppilaiden osallisuuden lisäämisessä
- osaa arvioida koulun opetussuunnitelmaa
- ymmärtää roolinsa koulun liikunnan ja hyvinvoinnin edistäjänä
- osaa laatia koulun liikuntaohjelman sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelman ja HOJKS:n liikuntaan

Lisätietoja

Ajoitus: 3. vuosi kevätlukukausi / sivuaineopiskelijat kevätlukukausi

LPE: Kurssin laajuudesta 1 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin opettajan pedagogisiin opintoihin (LPEA502 Opetussuunnittelu ja arviointi).

Kirjallisuus

  • Ajankohtaiset artikkelit ja/tai kirjat opetuksen yksilöllistämisestä ja koulun turvallisuusohjeista
  • Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) 2017. (2. uusittu painos). Liikuntapedagogiikka. Jyväskylä: PS-kustannus, ss. 486-549 ja 552-636 (147 s.)
  • Perusopetuslaki ja -asetus
  • Laki ja asetus ammatillisesta koulutuksesta
  • Peruskoulun, lukion ja ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmien voimassa olevat perusteet

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde