KTKP3019 Osaaminen ja asiantuntijuus: opetusharjoittelu 1 (5 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Koulun arjen seuraamista ja lyhyiden oppimistilanteiden suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Kasvatustieteellisen asiantuntijuuden jäsentämistä teorioiden, omien ennakkokäsitysten ja toimintatapojen refleksiivisen analyysin avulla.
Suoritustavat
Luennot ja pienryhmäopetus; suoritustavat tarkennetaan harjoittelun aloitusinfossa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamisiin, opetustuntien pitäminen ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- havainnoida systemaattisesti oppimisympäristöjä, koulun toimintakulttuuria ja oppijoiden moninaisuutta
- reflektoida kokemuksiaan ja tunnistaa omia havainnointi- ja toimintatapojaan
- tunnistaa oman roolinsa aktiivisena asiantuntijuuden rakentajana
- tunnistaa ja arvioida koulun toimintakulttuurin käytänteitä ja yhteyttä oppimiseen.
- havainnoida systemaattisesti oppimisympäristöjä, koulun toimintakulttuuria ja oppijoiden moninaisuutta
- reflektoida kokemuksiaan ja tunnistaa omia havainnointi- ja toimintatapojaan
- tunnistaa oman roolinsa aktiivisena asiantuntijuuden rakentajana
- tunnistaa ja arvioida koulun toimintakulttuurin käytänteitä ja yhteyttä oppimiseen.
Oppimateriaalit
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin:
Kirjallisuus
- Collin, K., Paloniemi, S., Rasku-Puttonen, H. & Tynjälä, P. (toim.) 2010. Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus. WSOYPro.
- Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY.
- Eteläpelto, A. & Onnismaa, J. (toim.) 2008. Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Aikuiskasvatuksen 46. Vuosikirja. Vantaa: Kansanvalistusseura.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde