ERIS304 Vuorovaikutuksellinen näkökulma oppimisen ja ohjaamisen esteisiin (5 op)
Opinnon taso:
Syventävät opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
Luokkahuonevuorovaikutus, oppimisen ja ohjaamisen ongelmien vuorovaikutuksellisuus, epäsymmetriset vuorovaikutustilanteet, toiminnan kommunikatiivinen merkitys
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja/tai itsenäinen työskentely, oppimistehtävät ja/tai tentti.
Suoritustavat tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin kokoontumisiin ja oppimistehtävien/tentin hyväksytty suorittaminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
*tarkastella luokkahuonevuorovaikutuksen kulkua yksityiskohtaisesti
*tunnistaa erilaisten ymmärryksen ja osallistumisen ongelmien vuorovaikutuksellisen luonteen
*arvioida vuorovaikutuksen esteitä ja mahdollisuuksia epäsymmetrisissä vuorovaikutustilanteissa
*tunnistaa odotusten vastaisen toiminnan kommunikatiivisia merkityksiä yksilölle
*rakentaa yhteisymmärrystä tilanteissa, joissa keskustelijat eivät jaa samoja kielellisiä resursseja tai näkemyksiä
*tarkastella luokkahuonevuorovaikutuksen kulkua yksityiskohtaisesti
*tunnistaa erilaisten ymmärryksen ja osallistumisen ongelmien vuorovaikutuksellisen luonteen
*arvioida vuorovaikutuksen esteitä ja mahdollisuuksia epäsymmetrisissä vuorovaikutustilanteissa
*tunnistaa odotusten vastaisen toiminnan kommunikatiivisia merkityksiä yksilölle
*rakentaa yhteisymmärrystä tilanteissa, joissa keskustelijat eivät jaa samoja kielellisiä resursseja tai näkemyksiä
Oppimateriaalit
Kurssiin kuuluva artikkelimateriaali ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde