CEAP6010 Esi- ja alkuopetuksen kehityspsykologiset lähtökohdat (7 op)
Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
- esi- ja alkuopetusikäisen kehitys ja oppiminen
- oppimisvalmiuksien ja työskentelytaitojen arviointi
- kehityksen ja oppimisen tukeminen
Suoritustavat
44 t kontaktiopetusta ja 145 tuntia opiskelijan omatoimista työskentelyä.
Suoritustapana aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen.
Osa opetuksesta voidaan toteuttaa sulautuvan opetuksen menetelmää hyödyntäen.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen keskeiset piirteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- osaa hyödyntää kehitysteorioita kasvatuksen ja oppimisen tukemisessa
- ymmärtää motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen varhaisvuosien oppimisessa
- osaa arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisvalmiuksia ja työskentelytaitoja
- tunnistaa kehityksen eri alueilla ilmeneviä haasteita ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä ja prosesseja.
- osaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen keskeiset piirteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- osaa hyödyntää kehitysteorioita kasvatuksen ja oppimisen tukemisessa
- ymmärtää motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen varhaisvuosien oppimisessa
- osaa arvioida esi- ja alkuopetusikäisten lasten oppimisvalmiuksia ja työskentelytaitoja
- tunnistaa kehityksen eri alueilla ilmeneviä haasteita ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä ja prosesseja.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja kirjallisuus sovitaan kunkin osion kouluttajan kanssa.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde