CAMM5050 Matematiikka (6 op)
Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020
Kuvaus
Sisältö
- matemaattisten tietojen ja taitojen hankkimis- ja omaksumisprosessit ja niiden ohjaaminen
- matematiikan opetuksen suunnittelu, toteutus ja oppimisen arviointi
- perusopetuksen opetussuunnitelmaan sisältyvät keskeiset matemaattiset käsitteet ja niiden väliset yhteydet
- soveltamisen ohjaaminen ja monipuolistaminen
- tutkiva oppiminen ja ongelmanratkaisu sekä matemaattisen ajattelun tukeminen
Suoritustavat
54 t kontaktiopetusta ja 108 t opiskelijan omatoimista työskentelyä.
Osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävien tekeminen ja tentti.
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan opetusta perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti
- osaa valita matematiikan oppimisympäristöihin tarkoituksenmukaisia oppilasta motivoivia työtapoja ja opetusmenetelmiä sekä arviointimenettelyjä
- ymmärtää ongelmalähtöisyyden merkityksen matemaattisen tiedon rakentamisessa ja matemaattisen ajattelun kehittämisessä
- näkee matematiikan merkityksen oppilaan kasvuprosessissa: toisaalta matemaattisen tiedon mallintamisen arjessa, toisaalta yhteyden teoreettiseen matemaattiseen tietoon
- osaa hyödyntää opetuksessa matematiikan ja muiden tieteenalojen yhteyksiä
- osoittaa kiinnostusta matematiikan oppimiseen ja opettamiseen sekä oppimisympäristöjen kehittämiseen
- uskaltaa kokeilla uutta, ajatella kriittisesti sekä pyrkii kehittämään omia matematiikan opetuksen käytänteitä ja arvioimaan niitä.
- kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan opetusta perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti
- osaa valita matematiikan oppimisympäristöihin tarkoituksenmukaisia oppilasta motivoivia työtapoja ja opetusmenetelmiä sekä arviointimenettelyjä
- ymmärtää ongelmalähtöisyyden merkityksen matemaattisen tiedon rakentamisessa ja matemaattisen ajattelun kehittämisessä
- näkee matematiikan merkityksen oppilaan kasvuprosessissa: toisaalta matemaattisen tiedon mallintamisen arjessa, toisaalta yhteyden teoreettiseen matemaattiseen tietoon
- osaa hyödyntää opetuksessa matematiikan ja muiden tieteenalojen yhteyksiä
- osoittaa kiinnostusta matematiikan oppimiseen ja opettamiseen sekä oppimisympäristöjen kehittämiseen
- uskaltaa kokeilla uutta, ajatella kriittisesti sekä pyrkii kehittämään omia matematiikan opetuksen käytänteitä ja arvioimaan niitä.
Oppimateriaalit
Sovitaan kouluttajan kanssa.
Suoritustavat
Tapa 1
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde