CAMM5020 Äidinkieli ja kirjallisuus (6 op)

Opinnon taso:
Muut opinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opetussuunnitelmakaudet:
2017-2018, 2018-2019, 2019-2020

Kuvaus

Sisältö

- opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun ja toteuttamisen lähtökohtana
- oppimaan oppimisen taitoja, vuorovaikutus- ja tiedonhallintataitoja kehittävät oppimisympäristöt osana äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelua
- mediakasvatus osana äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelua
- suomi toisena kielenä -opetuksen suunnittelu ja toteuttaminen
- lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen ohjaaminen, lukustrategioita

Suoritustavat

58 t kontaktiopetusta ja 104 t opiskelijan omatoimista työskentelyä.
Osallistuminen lähiopetukseen ja oppimistehtävien tekeminen. Osa opetuksesta voidaan toteuttaa sulautuvan opetuksen menetelmää hyödyntäen.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- omaa tiedot ja taidot äidinkielen ja kirjallisuuden opettamisen sisällöistä niin, että hän pystyy omassa työssään herättämään oppilaiden kiinnostuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opiskeluun
- hallitsee äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman ja soveltaa monipuolisia didaktisia menetelmiä sen toteuttamiseen
- tuntee lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen menetelmiä ja osaa soveltaa lukemisen ja tekstin tuottamisen strategioita
- tiedostaa median aseman ja merkityksen yhteiskunnassa ja hyödyntää tätä tietoa äidinkielen ja kirjallisuuden oppimisympäristöjen suunnittelussa ja toteutuksessa
- tuntee suomi toisena kielenä -opetuksen teoreettisia peruslähtökohtia ja osaa soveltaa niitä opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Kirjallisuus

  • Lerkkanen 2006. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.

Suoritustavat

Tapa 1

Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x
Julkaisematon arviointikohde